De geplande autoluwe binnenstad; het donker gekleurde gedeelte wordt autoluw en misschien ook scooterluw.
De geplande autoluwe binnenstad; het donker gekleurde gedeelte wordt autoluw en misschien ook scooterluw. Gemeente Amersfoort

Plan om scooters te weren uit de binnenstad sceptisch ontvangen

19 november 2019 om 22:05 Politiek

AMERSFOORT Vervuilende tweewielers moeten worden geweerd uit Amersfoort. Brommers en snorfietsen 'met uitstoot' zouden vanaf 1 juni 2020 niet meer welkom zijn in de binnenstad. Vanaf 1 januari 2025 moet een verbod ingaan voor de héle gemeente.

Jeroen de Valk

Dit stellen de fracties van GroenLinks, D66 en PvdA. Het plan past bij de voorstellen om de binnenstad autoluw te maken. Want als je er minder auto's wilt toelaten, waarom dan niet ook schadelijke brommers en snorfietsen? 

Het plan werd echter sceptisch ontvangen bij een eerste bespreking in de raadszaal. De ChristenUnie acht de invoering op korte termijn onhaalbaar. De VVD vindt het voorstel onrealistisch en getuigen van 'wensdenken'. Liever zien de liberalen een campagne om de snorfiets te weren van het fietspad.

'ONZINNIG' DENK was het meest uitgesproken en sprak van 'scootertjes pesten' en 'een onzinnig plan' ,,De milieuambities worden ons door de strot geduwd. De brommerrijder wordt op kosten gejaagd. Een elektrische Vespa kost zesduizend euro!''

De indieners van het plan brachten daar tegenin dat één scooter net zoveel fijnstof kan uitstoten als een vrachtwagen. Heel ongezond voor wie daar achter rijdt. Daarom willen ze inderdaad vaart maken. Vanaf 1 januari volgend jaar moet een grote publiekscampagne van start gaan om de komende verordeningen duidelijk te maken. Er zullen ook nieuwe verkeersborden komen.

KANKERVERWEKKEND Volgens de indieners van de plannen is het al bekend dat brom- en snorfietsen schadelijke stoffen uitstoten, zoals 'fijnstof, ultrafijnstof, roet en koolwaterstoffen zoals het kankerverwekkende benzeen'. Ze zijn vooral een belangrijke bron van ultrafijnstof, dat tot diep in de longen doordringt en daar schade kan veroorzaken.  

Na het geleidelijk weren van vervuilende auto's en tweewielers zou de gehele bebouwde kom vanaf 2030 verboden terrein moeten zijn voor ál het vervuilende vervoer.

BEZWAARPROCEDURES Er zitten haken en ogen aan het plan. Wie nú overweegt een nieuwe snor- of bromfiets aan te schaffen, kan nóg net zijn of haar aankoop herzien. Maar dan moet de bewoners wel goed zijn geïnformeerd. Gaat dat lukken? En wat te denken van Amersfoorters die zojuist een snorfiets 'met uitstoot' hebben aangeschaft? Die komen daar niet ver mee. De indieners van het plan houden al rekening met bezwaarprocedures.

Voorts dreigt er een probleem te ontstaan met de handhaving. Auto's zijn breder en daarmee makkelijk te volgen met cameratoezicht. Een bromfiets kan misschien snel en ongezien een zijstraatje in schieten. Er is dus ook behoefte aan 'regulier toezicht'; denk aan boa's.

OMRUILEN Er was al een subsidieregeling voor wie snorfietsen voor zakelijk gebruik - denk aan maaltijdbezorgers - wil omruilen voor een elektrische variant. Daar werd in de afgelopen twee jaar zo weinig gebruik van gemaakt, dat de overgebleven gelden worden ingezet voor de campagne, de bebording en andere maatregelen.

Wat niemand te berde bracht maar toch reëel lijkt, is dat scooterrijders misschien alsnog van de regeling gebruik willen maken zodra ze noodgedwongen een elektrisch vervoermiddel moeten aanschaffen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie