Maura te Grotenhuis (links) en Joyce Wiersma.
Maura te Grotenhuis (links) en Joyce Wiersma. De Wolven

Amersfoortse scholieren winnen prestigieuze onderwijsprijs

9 juni 2020 om 18:00 Overig

AMERSFOORT Vwo-scholieren Joyce Wiersma en Maura te Grotenhuis van ‘t Hooghe Landt College in Amersfoort zijn bekroond met de KNAW Onderwijsprijs. De twee maakten een profielwerkstuk over ‘Verlof bij TBS’ en wonnen daarmee de eerste prijs in het profiel ‘Cultuur en Maatschappij’.  

door Daan Bleuel

De Amersfoortse leerlingen behoorden tot de twaalf prijswinnaars in de prestigieuze wedstrijd. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) kreeg dit jaar niet minder dan 314 inzendingen van 160 scholen te beoordelen. Joyce en Maura sleepten in hun categorie de hoogste eer in de wacht.

UITMUNTENDE KWALITEIT De jury prees vanmiddag (dinsdag 9 juni) de werkstukken om hun ‘uitmuntende kwaliteit en vindingrijkheid’. De winnaars verdiepten zich in uiteenlopende onderwerpen van een rechtszaak tegen paus Benedictus XVI, muziek voor doven en het ontwerpen van een zelfrijdende auto, tot de emoties van dieren en de opbouw van de samenleving in de Noordoostpolder.

De Amersfoortse scholieren kozen ‘Verlof bij TBS-verpleegden’ als onderwerp voor hun onderzoek. Belangrijke vraag was hoe TBS’ers kunnen terugkeren in de maatschappij, terwijl de maatschappij toch voldoende wordt beschermd. De moord op Anne Faber door TBS’er Michael P. deed de discussie over het onderwerp de afgelopen jaren weer hoog oplaaien. 

ADVIES Joyce en Maura zochten allerlei vragen omtrent TBS uit en kwamen uiteindelijk tot een concreet advies aan de minister voor Rechtsbescherming, Sander Dekker. De studenten deden niet alleen literatuuronderzoek, maar spraken ook met een strafrechtadvocaat en docent Rechten aan de VU (die hun het hele traject ook heeft begeleid). 

Ook hebben ze het Forensisch Psychiatrisch Centrum bezocht waar ze in gesprek gingen met medewerkers en zelfs een tbs-gestelde hebben mogen spreken. Met de jaarlijkse prijs wil de KNAW wetenschappelijk denken in het voortgezet onderwijs stimuleren. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie