Afbeelding
TU Delft

Amersfoortse student verbreekt record met zelfgebouwde waterstofauto

7 juli 2021 om 18:46 Mensen

AMERSFOORT Het is Yuri Laar uit Amersfoort gelukt om met een zelfgebouwde waterstofauto het wereldafstandsrecord te verbreken. De Amersfoorter slaagde hierin samen met andere studenten van de TU Delft.

Afgelopen maandag en dinsdag legde het team met zeven verschillende coureurs binnen 36 uur een recordafstand van 1196 km af op één tank waterstof. Dat is bijna 200 km verder dan het vorige record (1003 km) dat op naam van de Toyota Mirai stond. De studenten willen hiermee laten zien wat er nog technisch mogelijk is op het gebied van waterstof en mobiliteit. 

AERODYNAMISCH Laar was afgelopen jaar als aerodynamics-engineer van het team verantwoordelijk voor het bouwen en ontwerpen van de buitenkant van de auto. Hier heeft de student zich een jaar vrijwillig voor ingezet. ,,Het was dit jaar een enorm leuke uitdaging om de maximale efficiëntie uit de auto te halen, door hem zo aerodynamisch mogelijk te maken. Fantastisch dat het is gelukt", zegt Laar.

SPANNEND Het team van de TU begon maandagmorgen in Helmond in de stromende regen met de recordpoging. Het werd al snel spannend toen de auto vanwege de slechte weersomstandigheden een stop moest maken. Nadat de auto weer helemaal schoon was vanbinnen en er schotten om de wielen waren geplaatst, kon de coureur zonder problemen verder rijden. De rest van de poging verliep daarna vrijwel vlekkeloos. 

Op dinsdag aan het eind van de middag wist het team al dat het record van Toyota waarschijnlijk was verbroken. De studenten bleven alsnog doorrijden tot de tank helemaal leeg was rond 21.30 uur. 

MIJLPAAL ,,Een absolute mijlpaal”, zegt Reinout Sterk, chief engineer. ,,Door binnen een jaar zo een efficiënte waterstofauto te ontwikkelen, willen we bewijzen hoe efficiënt mobiliteit kan zijn en wat de mogelijkheden zijn van waterstof. Door de grote range, het voordeel van snel kunnen tanken en het lage gewicht denken wij dat waterstof grote voordelen kan hebben ten opzichte van een batterij-elektrische auto. Hier zijn echter nog grote ontwikkelingen voor nodig en dat proberen wij op deze manier te stimuleren.” 

In de onderstaande video legt het team van de TU Delft uit hoe een waterstofauto werkt.

 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie