De te ontwikkelen gebieden in Amersfoort.
De te ontwikkelen gebieden in Amersfoort. Gemeente Amersfoort

'Langs Eem en Spoor': zeker drieduizend nieuwe woningen

2 april 2019 om 21:38 lokaal

AMERSFOORT De woningnood in Amersfoort kan drastisch afnemen dankzij een ambitieus plan: 'Langs Eem en Spoor'. Dit is de naam voor een vijftal gebieden waar nog ruimte is om te gaan bouwen. Tot het jaar 2030 zouden hier in totaal drieduizend woningen kunnen verrijzen.

Jeroen de Valk

Het ziet ernaar uit dat de gemeenteraad later dit voorjaar zal instemmen met de eerste, globale voorstellen. Wel wees Rob Molenkamp (SP) op de aangrenzende volksbuurten: het Soesterkwartier en Jericho/Jeruzalem. Hij vreest dat daar de huren stijgen en mensen met hogere inkomens de wijk overnemen. Anderen benadrukten het belang van tijdige inspraak van omwonenden en uiteraard die van de politiek.

Maar als geheel sloot de raad zich aan bij de woorden van Alex Engbers (CDA), die plechtig sprak van een 'eenmalige kans' en 'de belangrijkste ontwikkeling van de stad in 25 jaar'.  

De gebieden liggen alle vijf aan het spoor en/of de Eem. De gemeente gaat hier niet zelf bouwen - daar zijn projectontwikkelaars voor - maar kan wel tal van voor- en afkeuren uitspreken. Gestreefd wordt naar een combinatie van 'wonen, werken, leren en recreëren'.

FABRIEKSTERREIN Stadsbouwmeester Loes Oudenaarde schreef enthousiast aan het college: ,,Amersfoort staat aan de vooravond van een nieuwe groeispurt. Nu doet zich de gelukkige omstandigheid voor dat Amersfoort nog veel ruimte beschikbaar heeft in de omgeving van het station en de oude werkgebieden dicht tegen de binnenstad aan.''

Het gaat om het oostelijke gedeelte van de Wagenwerkplaats, ofwel het voormalige NS-terrein achter het centraal station; De Nieuwe Stad, ofwel het voormalige fabrieksterrein aan de Eem; Trapezium, de braakliggende lap grond tussen het spoor en het Eemplein; de 'Kop van Isselt', ofwel het oostelijke gedeelte van het verouderde  bedrijventerrein Isselt; en het Eemplein zelf.

Dat plein is al grotendeels vergeven en volgebouwd, maar wordt gezien als onderdeel van het megaproject. Er wordt momenteel gewerkt aan het appartementencomplex Eemerald.

ROTONDE Het totale oppervlak is net zo groot als dat van de historische binnenstad, die er nooit ver weg  zal zijn. Het college wil dat Langs Eem en Spoor 'in samenhang wordt ontwikkeld'. Met andere woorden: de wijkjes moeten een harmonieus geheel vormen. Architecten mogen alvast gaan nadenken over de thema's 'de Eem' en 'het spoor'. Om tot een passend geheel te komen, moet een 'supervisor' worden aangesteld die met alle partijen in gesprek gaat. 

Problematisch is De Nieuwe Poort, de grote rotonde bij het Eemplein. Er waren hier in de afgelopen jaren veel (bijna)aanrijdingen. Wethouder Hans Buijtelaar kwam al met een plan om het gemotoriseerde verkeer - uitgezonderd het openbaar vervoer - door tunnels te leiden. Sommige raadsleden aarzelden, aangezien daar een prijskaartje aan hangt van tientallen miljoenen. De noodzaak om de rotonde aan te pakken zal echter toenemen met het ontstaan van de nieuwe wijken. 

Zo zijn er meer haken en ogen. Het Trapezium-terrein is ook in beeld als mogelijke locatie voor een nieuw stadhuis. Zolang hier geen duidelijkheid over is, kunnen er geen definitieve plannen worden gemaakt. Woningbouw op de Kop van Isselt zou gepaard moeten gaan met de verhuizing van het afvalbedrijf Rova. Als nieuwe locatie wordt gedacht aan bedrijventerrein Wieken-Vinkenhoef.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie