Afbeelding
Google Maps

Ondernemer schrijft na officiële waarschuwing een open brief aan de burgemeester

30 augustus 2020 om 13:54 Corona

AMERSFOORT Na een officiële waarschuwing heeft horeca-ondernemer Vincent van Brakel een open brief geschreven aan de burgemeester van Amersfoort. De eigenaar van Pitchers aan de Groenmarkt is niet te spreken over de gang van zaken en plaats een bericht op Facebook.

door Jeroen van der Veer

,,Ik ben horecaondernemer op een van de mooiste pleinen van Amersfoort; de Groenmarkt. Sinds het uitbreken van Corona en de daaropvolgende maatregelen worstel ik, zoals vele ondernemers, met het voortbestaan van mijn onderneming”, schrijft Van Brakel. ,,Wij volgen de protocollen en doen ons uiterste best om de voor ons geldende maatregelen na te leven. Toeristen uit het buitenland die bij ons neerstrijken op het terras en in de zaak zijn onder de indruk van hoe goed het in Nederland allemaal geregeld is. Er worden foto’s gemaakt van de ontsmettingszuilen op het plein en we worden gecomplimenteerd met onze gastvrijheid binnen de mogelijkheden.”

Ondanks alle goede bedoelingen kreeg de eigenaar van Pitchers zaterdagnacht een app-berichtje van een van zijn medewerkers. In dat bericht schreef de collega dat handhaving was langs geweest en dat er een officiële waarschuwing aan hen is uitgedeeld. ,,Hij geeft mij aan dat ze de hele avond bezig geweest zijn met onze gasten wijzen op de afstandsregels”, schrijft Van Brakel aan de burgemeester van Amersfoort. ,,Ondanks dat wij ons best doen, lukt het soms niet om gasten in het moment van de “gezelligheid” volledig op 1,5 meter te houden. Nadat de handhavers mijn medewerker hebben meegedeeld nog beter op de afstandsregels te letten, doet de medewerker de laatste ronde waarna onze gasten de zaak verlaten.”

Bij de deuropening ontstaat daardoor een kleine opstopping. ,,Niets geks, maar een paar mensen te dicht op elkaar bij het verlaten van de zaak. De betreffende handhavers staan op dat moment klaar op de hoek van het plein om ons te voorzien van een officieel document met een waarschuwing. Het voelt zo ontzettend oneerlijk. Alle inzet ten spijt, worden we mijn inziens als horeca enorm onder druk gezet.”

,,De term “meten met twee maten” komt met enige regelmaat bij mij op”, vervolgt hij. ,,Sommige handhavers staan te popelen om horeca-ondernemers te beboeten en te wijzen op de regels. Natuurlijk zijn er excessen, en die moeten aangepakt worden, echter is dat bij vele ondernemers niet het geval. Wij doen ons uiterste best om onze zaak overeind te houden en personeel in dienst te kunnen houden, maar ook om mensen op een veilige en verantwoorde manier toch nog gastvrij te kunnen ontvangen.”

De ondernemer geeft in de brief aan dat het huilen hem nader staat dan het lachen en dat op deze manier ondernemen geen doen is. ,,De druk die ik ervaar en de spanning die dat met zich meebrengt is groot. Ons uiterste best doen is -na het lezen van de brief die uw handhavers achterlaten- niet goed genoeg, er is aan een momentopname genoeg om boetes uit te delen en waarschuwingen af te geven. Ik ben van mening dat de horeca die onze stad zo levendig maakt echt heel erg zijn best doet en op sommige punten natuurlijk soms steken laat vallen, echter zijn ook wij mensen en kunnen we niet meer doen dan ons best.”

De brief kan op social-media op veel begrip rekenen. Vooral de rustige toon waarmee Van Brakel een lastige casus bespreekbaar maakt, verdient volgens de reageerders complimenten. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie