Het ontwerp van de tassen is klaar en wordt straks door Lapart verkocht.
Het ontwerp van de tassen is klaar en wordt straks door Lapart verkocht. Annemarie Degens
Samen tijdens corona

De horeca zoekt de klant steeds meer op

17 april 2020 om 07:30 Corona Samen tijdens corona

AMERSFOORT De gevolgen van de maatregelen om de corona-epidemie te beheersen, zijn ingrijpend. Toch leiden die bijzondere omstandigheden ook tot creativiteit, bijzondere oplossingen en positiviteit. De stad is rustiger dan ooit, maar onder de oppervlakte gist en broeit het, blijkt uit de rubriek 'Samen tijdens corona'.

door Jeroen van der Veer

Nu de horeca snoeihard wordt geraakt door de coronacrisis wordt van de ondernemers veel gevraagd. Ze moeten een lange adem hebben, hopen dat ze hun hoofd boven water kunnen houden en geduldig zijn. Er zijn veel horeca-ondernemers die van de huidige situatie het beste proberen te maken. Het zorgt ervoor dat mooie initiatieven zich ontpoppen en waardoor de binding met de klant toch blijft bestaan.

Sinds alle restaurants en horecagelegenheden hun deuren hebben gesloten zijn de meest fantastische initiatieven verzonnen. Waar het op donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond vaak vol staat met mensen op De Hof, was het bruisende centrum de afgelopen weekenden akelig leeg. Toch zitten horeca-ondernmers niet stil en steeds meer initiatieven duiken op om ervoor te zorgen dat zij ook na de uitbraak van het coronavirus hun deuren open kunnen houden.

Pubquizen tot tasjes; we komen naar de mensen

ONLINE PUBQUIZ Maar hoe doe je dat; terwijl je zaak dicht is toch binding houden met je klanten? Het is een vraagstuk die door meerdere ondernemers inmiddels beantwoord kan worden. Neem het Stadscafé Amersfoort, waar de pubquiz al razend populair was en waar deze nu online wordt aangeboden. Eén van de quizmasters is Freek van Lissum, die samen met Rick van Ruitenbeek het online publiek vermaakt. ,,Mensen willen toch entertainment", aldus de Van Lissum. ,,In onze kroegen was dit al een succes en ook online slaat het aan. Daar zijn we heel blij mee, want je moet wat in deze periode."

De vragen worden door Van Lissum zelf bedacht: ,,Ik heb toch tijd over", zegt hij met een lach. ,,Samen met Rick kletsen we vervolgens op Facebook in twee en een half uur de quiz aan elkaar en daardoor hebben we de mensen toch weer vermaakt. Je moet, vooral in deze tijd, creatief zijn en dat proberen wij op deze manier te doen."

Wij willen het café nu bij de mensen thuis brengen en zijn achter de schermen ook bezig met een jeneverproeverijBINDING Wouter de Zeeuw van Stadscafé Amersfoort is maar wat blij met het duo. Juist nu is het nodig om de binding met je klanten niet te verliezen, wil hij benadrukken. ,,Je moet investeren. Het levert financieel dan misschien wel niets tot nauwelijks wat op, maar je toont wel aan dat je er iets van wil maken. Stilzitten heeft geen zin, je moet als ondernemer door. Wij willen het café nu bij de mensen thuis brengen en zijn achter de schermen ook bezig met een jeneverproeverij. Als zij niet naar ons kunnen komen, komen wij toch -online- naar hen..."

BOODSCHAPPEN In die gedachte kan Maicel van den Heuvel zich helemaal vinden. De eigenaar van Lapart op de Hof kan zijn zaak voor het publiek ook niet openen, maar achterover leunen zit er niet bij. De ondernemer heeft een creatief team om zich heen en met hen is de Lapart-tas bedacht. ,,Drankjes uit onze kroeg kunnen we niet tot nauwelijks aan de mensen verkopen, want dat halen de zij wel in de (online)supermarkt. Maar wat neem je mee als je boodschappen gaat doen? Juist, een tas", aldus Van den Heuvel. ,,Hoe leuk is het dan als je een tas van ons mee kan nemen?"

Op de katoenen tas siert de voorgever van Lapart; de kroeg die het in deze coronatijd ook moeilijk heeft. Zij zijn net verhuisd en keken uit naar een bruisende zomer. ,,Al het spaargeld ging naar de verhuizing en verbouwing, dus veel vet op de botten hebben we niet", is hij eerlijk. ,,Door het verkopen van de tassen worden we niet rijk en dat is ook niet de reden waarom wij dit uitbrengen. We willen ons publiek laten zien dat we er nog zijn en ervoor zorgen dat ze ons niet vergeten. Samen kunnen we uit deze crisis komen en ik kan niet wachten om onze deuren weer open te gooien."

Dit verhaal kwam tot stand dankzij een subsidie van - en in samenwerking met de gemeente Amersfoort;

,,We leven al een paar weken met veel onzekerheden en zorgen en toch lukt het ons om er met zijn allen de schouders onder te zetten", aldus burgemeester Lucas Bolsius over de nieuwe samenwerking met de BDU Media, de uitgever van De Stad Amersfoort. ,,In Amersfoort, Hoogland en Hooglanderveen zie ik heel veel mooie initiatieven ontstaan. Al die initiatieven die de afgelopen weken voor elkaar worden georganiseerd, laten zien hoe hecht we zijn in deze stad. Samen gaat het ons lukken door deze tijd heen te komen. Vandaar dit initiatief om verhalen te delen die laten zien dat we er voor elkaar zijn."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie