‘Zonder gevoel red je het niet’

Achtergrond

Met zijn stoffige werkkleding nog aan, loopt Alex Bus (48) de werkplaats uit. Hij gaat in de showroom aan een - uiteraard door het bedrijf zelfgemaakte - stenen tafel zitten en begint enthousiast te vertellen over zijn bedrijf. ,,Vroeger hielden we ons alleen bezig met grafmonumenten. In de jaren ‘80 hielpen we wel eens een klant met bijvoorbeeld een vensterbankje en dat groeide verder. Nu is het vijftig procent grafmonumenten en vijftig procent interieurbouw.’’ In totaal werken tegenwoordig twaalf mensen bij Bus Natuursteen. Vijf medewerkers houden zich continue bezig met grafmonumenten, drie met interieurbouw en de overigen doen de administratie of verkoop.

SOESTERKWARTIER - Bus Natuursteen bestaat deze week precies 100 jaar. Het Amersfoortse familiebedrijf staat vooral bekend om hun grafmonumenten, maar doet ook aan interieurbouw. Zo worden er natuurstenen keukenbladen, schouwen, tafels en vloeren gemaakt. De broers Joop en Alex Bus leiden samen het bedrijf, sinds het overlijden van hun vader in 2005. door Thalina Koeleman

Het natuursteenbedrijf is in 1911 in Amersfoort opgericht. ,,Toen de oprichter, meneer Lablans, in 1971 met pensioen ging, namen mijn vader Joseph Bus en mijn broer Joop het bedrijf over’’, vertelt Bus. ,,In 1980 ben ik van school afgekomen en het bedrijf ingerold.’’ Tot ongeveer 1987 runden vader Bus en zijn twee zoons het bedrijf. In de loop der jaren kwamen er werknemers bij, waaronder twee neefjes en een nichtje. In het jaar 2000 werd, naast de bestaande locatie aan de Bisschopsweg, een tweede vestiging geopend in Nijkerkerveen.

Inmiddels zijn de twee vestigingen samengegaan in een modern nieuw pand op het industrieterrein ‘Isselt’ in Amersfoort. Alex Bus vertelt dat deze uitbreiding in zekere zin een gok was. ,,We hebben hier een groter pand gezocht in de hoop dat we meer opdrachten zouden krijgen.’’

Die gok pakte goed uit. Het aantal opdrachten nam inderdaad toe, maar de laatste tijd is het weer wat teruggelopen. ,,De economische crisis is hiervan een oorzaak en je hebt natuurlijk ook veel concurrentie. Daarom proberen we ons duidelijk te onderscheiden. Dat doen we door het bieden van persoonlijke aandacht, een uniek product en het zo snel mogelijk oplossen van eventuele problemen. Daardoor houd je je goede naam.’’ Ook willen steeds meer mensen zich tegenwoordig laten cremeren. Hierdoor neemt de vraag naar grafmonumenten af. Bus vertelt dat ze hierop in proberen te spelen door ook urnen te maken.

Uniek

Een bedrijf als Bus Natuursteen is volgens de mede-eigenaar uniek. ,,Er zijn maar weinig natuursteenbedrijven in Nederland die nog zelf produceren. Wij proberen alles zelf te maken. Op internet zijn de prijzen misschien lager, maar bij ons heb je wel altijd iets aparts en unieks.’’ Het bedrijf houdt volgens hem ook rekening met mensen die een relatief goedkopere steen willen hebben. ,,We hebben daarom low-budget grafmonumenten. Die zijn weliswaar standaard, maar’’, vervolgt hij, ,,tachtig procent van onze monumenten is helemaal uniek.’’

Bus loopt naar de vertrouwde werkplaats en laat trots verschillende grafmonumenten en natuurstenen zien. ,,Mijn passie ligt bij het maken van grafmonumenten.’’ Hij vindt het moeilijk uit te leggen, waarom grafmonumenten voor hem zo bijzonder zijn. ,,Ik vond het altijd al leuk. Bovendien ben ik er gewoon ingerold.’’ Met een geconcentreerde blik in zijn ogen slaat Bus met een beitel en hamer stukken steen weg van een grafmonument waar hij mee bezig is. ,,Ik heb erg veel plezier in mijn werk. Het is altijd een uitdaging om de steen of bijvoorbeeld keukenblad naar de wens van de klant te maken. Ook het contact met mensen vind ik leuk.’’

Verschillende werknemers zijn druk bezig met het bewerken van grafmonumenten, vensterbanken en wasbakken. Het geluid van schuurmachines, een enorme afzuigkap en meerdere beitels vullen de stoffige ruimte. ,,Dit werk red je niet zonder gevoel”, zegt hij. ,,Als je er geen gevoel bij hebt, dan sla je die steen in tweeën. Verder moet je de machines horen en aanvoelen. Als je een machine hoort, weet je of hij goed loopt en je voelt bijvoorbeeld aan het schuren of het goed gaat.’’

Klant is koning

Bij een bedrijf dat per jaar honderden monumenten maakt, gaat er natuurlijk wel eens wat mis. ,,Er wordt wel eens een vergissing gemaakt met namen of een overlijdensdatum. Soms lees je er gewoon overheen. Maar dat gebeurt niet vaak hoor’’, zegt Bus glimlachend. ,,We proberen het dan ook zo snel mogelijk op te lossen. Meestal krijgt de klant dan gewoon een nieuwe steen. Tevredenheid staat voor ons bovenaan. Klant is koning, zeker in deze branche.’’

Alex Bus’ wens is dat als mensen een grafmonument willen aanschaffen, ze automatisch aan zijn bedrijf denken. ,,Overlijden is natuurlijk nooit positief, maar we kunnen mensen helpen met iets dat naar hun zin is. Het leed kun je helaas niet verzachten, maar je kunt ze toch helpen met een stukje verwerking.’’

Aan stoppen denkt Alex Bus voorlopig nog niet. ,,Ik mag nog zo’n twintig jaar’’, besluit hij lachend.

advertentie
advertentie