Nog geen oplossing in zicht voor woonboten

5 augustus 2009 om 00:00 Nieuws

,,In februari 2000 zijn we op de hoogte gebracht dat onze ligplaatsen niet konden worden gehandhaafd. We hebben veel vergaderingen gehad waar steeds iets anders werd gezegd. We zijn nu een paar colleges , gemeenteraden en projectleiders verder. Inmiddels is wel duidelijk geworden dat de ligplaatsen aan de Neonweg en in de Insteekhaven niet kunnen blijven. Eigenlijk zijn er volgens de vele onderzoeken maar drie locaties waar woonboten terecht kunnen. De Schans, waar er nu al vier liggen, de Havenweg en in de toekomst de Laak bij Vathorst’’, aldus van Doorn.

AMERSFOORT - ,,We zijn weer terug bij af’’, zegt Hans van Doorn. Hij heeft een woonboot op de Eem. Al negen jaar sleept het meningsverschil tussen de gemeente en de bewoners zich voort. Een jaar geleden leek er een oplossing in zicht. De gemeenteraad bepaalde echter dat de oplossing maar 3 ton mocht kosten. Er is meer geld nodig. ,,We zijn het een beetje zat’’, stelt Van Doorn.

Medio 2008 heeft de gemeenteraad een amendement aangenomen waarin het college werd verzocht een onafhankelijk bemiddelaar in te zetten om een aanvaardbare en duurzame oplossing voor alle partijen te zoeken. De bemiddelaar mocht creatief en onorthodox aan de slag gaan en hoefde geen rekening te houden met de wettelijke kaders. In eerste instantie reageerde de politiek enthousiast, maar het prijskaartje viel tegen. Hierdoor is er weer een impasse in het proces ontstaan.

,,Eind 2008 heeft de bemiddelaar een advies gepresenteerd aan college en raad. Dit advies is tot stand gekomen na veelvuldige gesprekken met bedrijven, bewoners en provincie over de mogelijkheden om ligplaatsen aan de Havenweg te creëren. Als woonbootbewoners stonden we achter dat advies’’, vertelt Van Doorn.

,,Eindelijk eens een plan waarin wij ons konden vinden, eindelijk weer eens een definitieve ligplaats, eindelijk weer eens zekerheid! Zelfs de bedrijven in de buurt van de nieuwe ligplaatsen waren op hoofdlijnen akkoord met het plan. De bemiddelaar kreeg eind 2008 nog wel de opdracht mee om een deel twee van zijn advies te maken waarin hij onder meer de financiële consequenties in kaart moest brengen’’, aldus Van Doorn.

,,Dat deel twee ligt er. Er is alleen een dikke streep doorheen gehaald. Te duur! Het kost twee miljoen en men wil maar 3 ton uitgeven. Met 3 ton kom je in dit geval helemaal nergens. Je bent wel 16 woningen aan het verplaatsen! Dat ze drijven maakt het iets makkelijker, maar ze moeten wel op een gelijkwaardige plek komen als waar we nu liggen’’, aldus Van Doorn.

,,Kortom, we zijn weer terug bij af. Vanuit het college wil men weer gaan onderzoeken of er ingedikt kan worden, of er schepen naar de Laak getild kunnen worden of er geluidsschermen aangebracht moeten worden en of het wonen op meer dan één woonlaag wel kan’’, zegt Hans van Doorn.

,,Heel veel maatwerk dus. Maatwerk dat volgens ons uiteindelijk heel veel geld gaat kosten en waar we ons als woonbootbewoners afvragen of de uitkomst wel gewenst is. Niet alleen voor ons, maar ook zeker voor de bedrijven om ons heen’’, vertelt Van Doorn.

,,Het is als bewoner heel lastig om over je nieuwe ligplaats te gaan praten. Als je nog niet weet of de huurprijs 10% of 600% duurder wordt.’’ Van Doorn ergert zich aan de beeldvorming. ,,We zijn geen vrijbuiters. We betalen gewoon voor onze ligplaats. De gemeente accepteert die huren ook. We kunnen dus ook niet illegaal zijn. Van een illegaal mag je immers geen geld aannemen. En daarnaast, we hebben allemaal gewoon een huur- of ligplaatsovereenkomst.’’

,,Het college en de raad geven aan nog dit jaar een besluit te nemen. We hebben het al zo vaak gehoord. En iedere keer liep het weer anders. Al dik negen jaar lang. Gaan we nu nog eens negen jaar lang lopen onderzoeken, passen en meten?”, vraagt Van Doorn zich tenslotte af.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie