Swingende rituelen in Spirit

13 mei 2009 om 00:00 Nieuws

Toen de eerste ideeën voor het feest Amersfoort 750 werden bedacht, ontstond al snel het plan om een dansvoorstelling voor jongeren te maken. De organisatie van Amersfoort 750 vroeg Brigitta Hauer, assistente artistiek leider en regisseuse bij het Internationaal Danstheater, om speciaal voor het feest een voorstelling te regisseren. ,,Dans verbindt, daar heb je geen worden voor nodig. Dat past in de bezielende programmalijn van Amersfoort 750”, aldus Simone de Jong van Amersfoort 750.

BINNENSTAD - Rituelen en denkbeelden staan centraal in de dansvoorstelling Spirit, die door vierduizend Amersfoortse scholieren wordt bezocht. De voorstelling van het Internationaal Danstheater voor de Jeugd is bovendien op zondag 17 mei twee keer te zien voor wie maar wil. Om 14.30 uur en 19.30 uur treedt de groep van 12 dansers op in de Flint.

door Anke Henni

,,Eén van de vier poten van Amersfoort 750 draait om bezieling. Dat thema probeer ik in de voorstelling naar voren te laten komen”, legt Brigitta Hauer uit. Het idee om Hauer te vragen kwam voort uit de voorstelling ‘Nesjomme’ van het Internationaal Danstheater die zij heeft geregisseerd. Die voorstelling gaat over de joodse cultuur en heeft als thema bezieling. ,,In eerste instantie werd ik gevraagd of ik die voorstelling niet aan kon passen voor Amersfoort 750, maar uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een volledig nieuwe voorstelling te maken.”

De bezieling wil Hauer in de voorstelling naar voren laten komen door middel van alledaagse rituelen uit verschillende culturen, zoals groeten of bidden. Vaak ligt aan deze gewoontes een spirituele gedachte ten grondslag. ,,Neem bijvoorbeeld groeten. Wij geven elkaar een hand. Dat is ooit bedacht om te laten zien dat je ongewapend bent”, legt Hauer uit. ,,In andere culturen hebben mensen hun eigen begroetingen met een eigen gedachte erachter.” De titel Spirit staat dan ook voor de spiritualiteit die Hauer wil laten zien in de voorstelling.

Kenmerkend voor het Internationaal Danstheater is de hoeveelheid folklore in de voorstelling. ,,Ik heb geprobeerd combinaties te maken waarin jongeren zich kunnen herkennen. Enerzijds gebruik ik authentieke, onbekende dansen uit andere culturen, maar die worden gecombineerd met eigentijdse hiphop of breakdance.” Daarnaast denkt Hauer de aandacht van de jongeren vast te kunnen houden door de muziek. ,,Zo zit er in de voorstelling een geweldig stuk Japans drumwerk. Daar kan geen band tegenop.”

Om jongeren te betrekken bij de voorstelling, is de voorstelling interactief gemaakt door middel van workshops. ,,Vierduizend leerlingen hebben workshops gevolgd die werden gegeven door Stichting Dans in School. Hierdoor zullen ze de voorstelling beter begrijpen.” Tijdens de voorstelling zal er ook interactie plaatsvinden tussen de dansers en het publiek. ,,De interactie wordt aangepast aan de leeftijd van het publiek, want tussen 8 en 16-jarigen zit wel verschil.”

u Kaarten voor de voorstellingen van 17 mei zijn verkrijgbaar via www.deflint.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie