Bemiddelaar mag verder met oplossing voor woonschippers

24 december 2008 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - De 300.000 euro die de gemeente wil uittrekken om een definitieve oplossing voor de verplaatsing van woonboten en arken in de Eem, is niet voldoende, denkt bemiddelaar Albert Moens. Van de gemeenteraad mag Moens verdergaan met het zoeken naar een oplossing in de discussie over de ligplaatsen.

door John Spijkerman

Het college wil dat de woonboten aan de Neonweg en de insteekhaven verdwijnen. De boten moeten worden geconcentreerd aan de Havenweg en de Schans, waar in totaal dertien ligplaatsen komen. De komst van woonboten bij bedrijventerrein De Isselt, staat al vanaf het begin van de jaren zestig op gespannen voet met de activiteiten van de daar gevestigde bedrijven. Om een voor alle partijen acceptabele overgang te vinden, werd op verzoek van de gemeenteraad, bemiddelaar Moens aangesteld. Hij moet ervoor zorgen dat bewoners op vrijwillige basis medewerking verlenen aan de verplaatsingen.

Behalve met bewoners heeft Moens ook gesproken met de betoncentrales van Van der Kamp en Mebin. De bedrijven zijn bang dat hun ontwikkelingsmogelijkheden worden beperkt vanwege gehanteerde geluidcontouren bij de Schans. Vooral de betrokken bewoners en de Betoncentrale van Van der Kamp zijn ontevreden over het verloop van het proces en de communicatie met de gemeente. Ook heeft Moens gepraat met het waterschap Vallei en Eem onder meer over de dijkverzwaring aan de Eem en de provincie Utrecht.

Omdat er geen alternatieve ligplaatsen zijn, heeft Moens in gesprekken met de woonschippers drie opties besproken: uitkoop, de Schans en de Havenweg. Drie of vier woonschippers kiezen voor uitkoop omdat ze vinden dat hun woongenot aanmerkelijk verslechtert als ze verhuizen naar de Havenweg en de Neonweg of insteekhaven moeten verlaten. Moens wil dat woonschippers aan de Neonweg en insteekhaven die verplaatst moeten worden elk een vergoeding krijgen van 50.000 euro. Woonschippers van de Schans zouden een vergoeding moeten krijgen van 10.000 euro, omdat ze moeten indikken.

In totaal wil de gemeente 300.000 euro besteden om een oplossing te vinden voor de verplaatsing. Bemiddelaar Moens denkt niet dat dit een realistisch bedrag is. Maar hoe hoog de financiële rekening wordt, is nog onduidelijk. Ook over eventuele financiële bijdragen van provincie en waterschap bestaat nog onduidelijkheid.

Wethouder Luchtenveld waarschuwde dinsdagavond tijdens de raadsvergadering dat de financiële consequenties behoorlijk kunnen oplopen als de vergoedingen die Moens voorstelt, worden aanvaard. ,,Ik vind dat er een relatie moet zijn tussen de mensen die moeten verhuizen in het kader van Amersfoort Vernieuwd en dit. Een vergoeding van vijftigduizend euro voor woonschippers en tienduizend voor indikken, vind ik onvergelijkbare grootheden in relatie tot bedragen die mensen krijgen die moeten verhuizen in het het kader van Amersfoort Vernieuwt.'' In dat laatste geval krijgen de mensen een vergoeding van enkele duizenden euro's.

Moens denkt dat het beter is om ellenlange procedures - met in veel gevallen een onbevredigend resultaat - te voorkomen en te proberen tot overeenstemming te komen. Van de gemeenteraad mag hij verdergaan met de onderhandelingen, maar er liggen nog wel wat hobbels op de weg.

Zo wil de gemeente voor de arken aan de Havenweg bijvoorbeeld één woonlaag toestaan. Moens vindt dat niet realistisch. Eén van de arken die verplaatst moet worden, heeft nu al twee woonlagen en twee bewoners die verplaatst moeten worden, hebben al gezegd dat ze een tweede woonlaag willen.

Een ander probleem is de aanwezigheid van Connexxion aan de Havenweg. Op piekmomenten, als de bussen 's morgens vertrekken en 's nachts terugkomen, is er er sprake van een 'onacceptabel lawaai' voor een te ontwikkelen woonmilieu vindt Moens. Hij wil dat de in- en uitritten van de Connexxion-bussen worden verplaatst naar de korte kant van de Havenweg of de Zwaaikom. Als dat niet gebeurt, vindt Moens de inrichting aan de Havenweg voor woonschepen en arken geen duurzame oplossing.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie