Sponsor schiet Mondriaan huis te hulp

17 september 2008 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Een vooralsnog anonieme Amersfoorter is bereid het Mondriaanhuis de komende vier jaar voor in totaal 200.000 euro te sponsoren. Voorwaarde is onder meer dat het Mondriaanhuis zich ontwikkelt tot een museum voor abstracte kunst. Dat bleek dinsdagavond tijdens het rondetafelgesprek over de toekomst van het museum, dat plaatsvond in het gemeentehuis.

door André van der Velde

Het aanbod van de weldoener is een nieuwe ontwikkeling in de discussie over de toekomst van het Mondriaanhuis die de afgelopen maanden veel emoties heeft losgemaakt. Het Mondriaanhuis en Amersfoort in C willen fuseren. Het Mondriaanhuis koos vooral voor fusie omdat het financieel niet zelfstandig kan rondkomen. Ook kan het onder de paraplu van Amersfoort in C verder professionaliseren.

Beide besturen lieten eerder dit jaar enkele toekomstscenario's opstellen en kozen het meest ambitieuze scenario waarbij Mondriaan als sterk merk zou worden uitgedragen. Het Mondriaanhuis wil vooral een museum voor concrete en constructieve kunst zijn met een internationale uitstraling. Die ambitie bleek echter te hoog gegrepen en de beide besturen besloten een ander, minder ambitieus scenario te kiezen. Met name de voorstellen om regionale kunstenaars een plek te geven in het Mondriaanhuis, het pand te verkopen aan de NV Stadsherstel en de 160.000 euro die gereserveerd was voor de klimaatinstallatie anders in te zetten, zetten kwaad bloed bij onder anderen de vroegere directeur van het Mondriaanhuis, Ankie de Jongh-Vermeulen. Zij vreest dat het museale karakter met abstracte en geometrische kunst zo verloren gaat.

Dinsdagvond zette de gemeenteraad de discussie over de voorgenomen fusie voort. Aanwezig waren onder meer Amersfoort in C-directeur Gerard de Kleijn, voorzitter Hans Jonkhout van Stichting het Mondriaanhuis en oud-directeur De Jongh.

De Kleijn benadrukte dat het meest gewenste scenario financieel niet haalbaar is. ,,We hebben er op een heel bedrijfsmatige manier naar gekeken. Het is een kwestie van torenhoge ambities tegenover beperkte middelen. Als we dat scenario desondanks uitvoeren, komen we onszelf tegen." Jonkhout beaamde dat. ,,Er is een variant uitgekomen die niet de voorkeur had van het bestuur, maar 'beggars don't choose'."

Dat een sponsor bereid is flink te investeren juichen De Kleijn en Jonkhout toe. ,,Maar je moet je organisatie daarvan niet afhankelijk maken, anders kom je na vier jaar weer in de problemen", stelt De Kleijn. ,,Ik wil daarom dat de gemeenteraad zich in de Cultuurnota uitspreekt over het sterke merk-scenario en dat daarvoor structureel en niet vrijblijvend financiële middelen worden uitgetrokken." De Amersfoort in C-directeur schat dat de raad na afloop van de sponsorperiode structureel tussen de 50.000 en 100.000 euro per jaar moet uittrekken. ,,Dan komt het voorkeursscenario van beide besturen een stuk dichterbij."

De Jongh stelde overigens dat de sponsor strikte voorwaarden stelt over de onafhankelijkheid van het Mondriaanhuis en de formule. ,,En daarover valt niet te marchanderen", waarschuwde ze De Kleijn en Jonkhout.

De besturen van Amersfoort in C en het Mondriaan Huis hebben over twee weken een gesprek met de sponsor. ,,Dan zullen we over de voorwaarden en uitvoering spreken", aldus De Kleijn, die de sponsor kent . ,,Hij is al meer dan tien jaar betrokken bij het Mondriaanhuis en is een echte liefhebber."

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie