‘VVN al 75 jaar een begrip’

10 september 2008 om 00:00 Nieuws

Ben Kleijn, die met bijna tien jaar trouwe dienst zijn strepen wel heeft verdiend, gelooft dat de vereniging alleen maar sterker is geworden de laatste jaren. ,,Neem nou 3VO”, vertelt Kleijn gepassioneerd. Hij is niet voor niets voorzitter. ,,Ze kwamen met die naam omdat de VVN fuseerde met de stichting Kinderen Voorrang! en Vereniging voor de Bescherming van de Voetganger. Sinds twee jaar heet 3VO weer Veilig Verkeer Nederland. Waarom? Omdat die naam veel bekender is onder het publiek.”

AMERSFOORT - De lokale afdeling van Veilig Verkeer Nederland (VVN) viert vandaag, woensdag 10 september, haar 75-jarig bestaan. Een mijlpaal dus, maar wat voor verschil kan een bestuur van vijf leden nog maken in een steeds groter wordende stad zoals Amersfoort? Die vraag kreeg de voorzitter al vaker te horen.

door Peter Koelewijn

Volgens Kleijn heeft de Amersfoortse Rekenkamercommissie het verkeersveiligheidsbeleid van de gemeente Amersfoort getoetst en als ‘zeer succesvol’ bestempeld. De rol van VVN in Amersfoort bestaat vooral uit advies geven. Ze worden benaderd door bewoners met klachten over hun straat. Niet alleen nieuwe maar ook oude wijken worden nog steeds gecontroleerd. Kleijn: ,,Onze mening wordt zeer gerespecteerd door de gemeente. Gelijk krijgen zal ik het niet noemen. Er wordt meestal naar een oplossing gezocht waarvan niemand slechter wordt. Maar veiligheid staat altijd boven alles.”

Naast het toetsen van de verkeersveiligheid van wijken, wordt er ook veel informatie en begeleiding gegevent. Scholen zijn belangrijk voor de organisatie en daarom worden er meerdere campagnes op gericht, en ook de BOB-campagne zal het komende jaar feestgangers wijzen op het belang van nuchter autorijden. Kleijn is vooral spraakzaam over de activiteiten voor oudere automobilisten. De bestuurders krijgen eerst een opfriscursus over de moderne verkeersregels en daarna gaan ze in hun eigen auto’s rijden met een ritadviseur. ,,Eerst noemden we ze rij-instructeurs, maar de mensen werden daardoor bang dat ze hun rijbewijs konden verliezen. Onzin natuurlijk, ze krijgen alleen advies.”

Het programma van VVN bestaat voornamelijk uit beproefde concepten. Echt nieuwe campagnes staan dit jaar niet in de planning. Grootste reden daarvoor is de populariteit van oude cursussen. Het aantal aanvragen voor een scootmobielcursus in oktober overstijgt nu al de verwachtingen, en meer subsidie is er simpelweg niet. Aan prijsverhogingen wordt niet gedaan, want de drempel moet zo laag mogelijk blijven.

,,Ik hoop dat deze organisatie nog eens 75 jaar mag blijven doorgaan, al denk ik niet dat ik dat nog mee zal maken”, vertelt Kleijn lachend. ,,Dat mensen ons nog steeds als authoriteit op het gebied van verkeersveiligheid erkennen, bewijst maar weer eens het aantal telefoontjes dat ik vorige week ontving.”

Op 1 september raakte een vrouw op de Noordewierweg gewond doordat een auto haar schepte. De dader probeerde daarvoor op hoge snelheid een links afslaande auto in te halen. ,,Dat geval bewijst dat drempels niet alles kunnen oplossen. Mensen rijden vaker harder dan toegestaan, maar dat is een kwestie van mentaliteit.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie