Verschil van mening over A28

21 mei 2008 om 00:00 Nieuws

De gemeente praat met Rijkswaterstaat (RWS) en VROM om de geluidsoverlast op de A28 te verminderen. ,,Amersfoort wil de doorstroming op de A28 verbeteren en de geluidsoverlast aanpakken’’, zegt gemeentewoordvoerder Wiersema. Het overleg verloopt niet naar wens. Wethouder Luchtenveld zou een mondelinge toezegging hebben gehad van een hooggeplaatst iemand bij RWS, maar Rijkswaterstaat wil die toezegging niet schriftelijk bevestigen. Zonder schriftelijke toezegging van RWS wil de gemeente de aanpak van de A28 niet zelf vooruit betalen. ,,We hopen op duidelijkheid vóór de zomer’’,zegt Wiersema. ,,We hebben het hier om maatregelen om de geluidsoverlast zo snel mogelijk te beperken. Een aantal specifieke gebieden langs de A28, waaronder Schuilenburg en Dorrestein heeft geluidsoverlast. We kunnen die geluidsoverlast aanpakken door schermen te plaatsen of door het beter isoleren van woningen. Als het Rijk zegt, ‘We gaan het in 2012 aanpakken’, wil Amersfoort het eerder doen en voorfinancieren.’’

SGLA overweegt gang naar Raad van State AMERSFOORT - ,,Zolang de verkeersplannen voor de A28 niet in de begroting van Rijkswaterstaat staan, kan er in 2011 niet worden gebouwd aan de Hogewegzone’’, vindt SGLA-voorzitter Peter de Langen. De Samenwerkende Groeperingen Leefbaar Amersfoort (SGLA) overweegt naar de Raad van State te stappen, als er geen duidelijkheid komt.

door John Spijkerman

,,Het gaat over de toezeggingen van RWS om een spitsstrook te gaan verzorgen’’, weet SGLA-voorzitter Peter de Langen. ,,Het heeft consequenties voor bouwplannen aan de A28. Voor de Hogewegzone en ook eventueel voor het Beekdal en de Zwarte Weg.’’ Volgens De Langen gaat het om luchtkwaliteit en geluidsoverlast. ,,Als de A28 niet doorstroomt, staat alles stil. In Amersfoort-Zuid zijn er veel aansluitingen op de A28. Met spitsstroken heb je een betere doorstroming en daardoor minder problemen met geluid en fijnstof.’’ Volgens gemeentewoordvoerder Wiersema bestaat er geen relatie tussen de Hogeweg en de A28. ,,Wij mogen niet bouwen aan de Hogeweg als fijnstof niet in orde is, maar het is in orde. Onze onderzoeksresultaten wijzen erop dat het past.’’

De SGLA beroept zich op een onderzoek dat door de Grontmij is uitgevoerd. Volgens Peter de Langen maakt dit onderzoek duidelijk dat de bouwplannen aan de Hogeweg kunnen worden uitgevoerd, mits de problematiek op de A28 is opgelost. ,,Dan moet er op z’n minst een verbreding van de A28 en spitsstroken komen. Zolang de plannen voor de A28 niet in de begroting van Rijkswaterstaat staan, kan er niet worden gebouwd, vindt de Langen. ,,Dan voldoet het niet aan de voorwaarden die worden gesteld. In het verleden zijn we al eens vanwege Vathorst naar de Raad van State gestapt. Dat is toen een jaar stilgelegd.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie