‘Talendocent van het jaar 2007’
7 november 2007 om 00:00 NieuwsJuf Monique wist dat ze genomineerd was voor deze titel, maar niet dat ze de prijs in de wacht zou slepen. De meegereisde leerlingen en collega’s wisten dat wel, maar hadden het tot op het laatste moment goed geheim weten te houden. In een volle zaal, met vooral docenten uit het voortgezet onderwijs, werd haar uitverkiezing bekend gemaakt. De argumenten voor haar verkiezing waren dat ze met haar lessen een veilig klimaat in de klas weet te scheppen, dat ze haar didactische kwaliteiten ten volle benut (door Spaans uit te laten spreken en uitbeelden door dans). Bovendien weet ze haar eigen ontworpen lesmateriaal ten volle te benutten, waardoor er een sprankelende sfeer in de klas ontstaat.
door Tim van der Hammen
Monique geeft Spaanse les op de Vuurvogel aan de groepen 3 tot en met 8 en aan meerbegaafde kinderen. Ze is zo gepassioneerd met haar taal bezig dat ze met haar manier van lesgeven één van haar collega’s heeft aangestoken, deze collega geeft nu Duitse les op school. De kleuterjuf geeft eenvoudig Engelse les aan de kleuters van groep
Monique: ,,Het was een groot feest, veel groter dan ik had gedacht. ‘Levende Talen’ wil bewerkstelligen dat elke Europeaan minstens twee talen spreekt. Met mijn methode -gericht op de belevingswereld van kinderen- probeer ik een klein zaadje te zaaien, door kinderen te laten ervaren hoe leuk en gemakkelijk het is om een andere taal te leren. Daar hebben ze later weer voordeel van, bijvoorbeeld als ze Engels gaan leren.”
Eigen methodiek
Monique heeft zelf enige tijd in Spanje gewoond. Er zijn nog maar weinig basisscholen die Spaans geven. Ze ontwikkelde haar eigen methodiek omdat basisscholen geen geld voor de ontwikkeling van nieuw lesmateriaal hebben. De lessen beginnen heel eenvoudig met begroetingen naar elkaar, over het dagelijks eten en kleding die kinderen dragen. Dingen die blijven hangen.
Leerlingen vertellen enthousiast over haar bijzondere lessen. Rien: ,,Juf Monique legt het altijd heel goed uit, het leren wordt leuker omdat ze er spelletjes bij doet. Dan zitten we rond de tafel en moeten een Spaans woord zeggen en daar maken we dan een Spaanse zin van.” Andere leerlingen begroeten haar bij het langskomen op de gang: ,,Ola juf Monique! ¿Qué tal?”
Maandagmorgen werd Monique door de hele school feestelijk onthaald. De groep die ze vorig jaar lesgaf zong voor haar het lied dat ze van haar geleerd hebben. ‘Lang zal ze leven’, uiteraard in het Spaans.