De krant slaat haar digitale vleugels uit

1 augustus 2007 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Nieuwsblad De Stad Amersfoort wil meegaan in de manier waarop mensen vandaag de dag geïnformeerd willen worden. Via de vertrouwde papieren krant, maar ook via internet.

Tekst en foto: Hans-Lukas Zuurman

BDU Uitgevers heeft onlangs de website van De Stad Amersfoort in de steigers gezet. Van een weekblad, waarin wekelijks een bloemlezing van de gedrukte krant te zien was, is het medium een paar weken geleden getransformeerd tot een digitale krant waar zoveel mogelijk dagelijks lokaal nieuws te lezen is. Stapsgewijs moet de website uitgroeien tot dé leverancier van lokaal en regionale informatie, betoogt hoofdredacteur Jos Scholten, die sinds mei Jur van Ginkel als eindverantwoordelijke van de redactie opvolgde. ,,Voor nieuws, service en volop aandacht voor interactie met lezers. Website en krant gaan elkaar versterken,’’ meent Scholten.

,,Nee. De papieren krant zal niet verdwijnen, nu we meer met internet gaan doen.’’ Scholten is er helder over. ,,Lezers kunnen van ons blijven verwachten dat we het nieuws selecteren en overzichtelijk in de krant aanbieden. Daarnaast zie je echter dat een steeds grotere groep jonge mensen informatie vooral via internet tot zich neemt. En die groep groeit hard! Ook onder ouderen zie je overigens de belangstelling toenemen. De Stad Amersfoort wil alle doelgroepen bedienen met lokaal nieuws en gaat daarom nu ook volop aan de slag met internet.’’ Een van de grote voordelen van internet vergeleken met de papieren krant is de onbeperkte ruimte. Het aanbod aan kopij overtreft wekelijks de plaatsingsruimte in de papieren krant. ,,Daar kan internet een oplossing voor zijn’’, meent Scholten. ,,Nog los van het feit dat we actueler kunnen zijn.’’

Bakens verzetten

Koninklijke BDU Uitgevers, uitgever van De Stad Amersfoort en tientallen andere huis-aan-huisbladen en en nieuwsbladen in Midden-Nederland (maar ook bijvoorbeeld van het dagblad De Barneveldse Krant), verzet de bakens als het gaat om verspreiding van ‘nieuws dat dichtbij de mensen staat’. ‘Multimediaal’ is daarin het sleutelbegrip. ,,De lezer krijgt het nieuws op een manier zoals hij of zij dat zelf wil’’, verduidelijkt Scholten. ,,Internet heeft voordelen ten opzichte van de papieren krant: je kunt bijvoorbeeld meer foto’s publiceren bij een artikel en het is voor lezers makkelijker om direct te reageren. Daarnaast krijg je inzicht in het surfgedrag van bezoekers, daardoor kun je zien wat mensen graag willen zien en lezen. Je hebt als het ware een permanente peiling. Dat heeft ook effect op de wijze van invulling van de papieren krant. Het voordeel van de krant is weer dat je hem overal mee naar toe kunt nemen en dat al het nieuws voor je is geselecteerd. Je hebt een compact, mooi overzicht.’’ Maar of het nu op internet of in de papieren krant is, volgens Scholten blijft de redactie ,,eigentijds, onafhankelijk, zonodig kritisch, maar constructief en betrouwbaar’’ berichten. ,,Op internet gelden dezelfde journalistieke normen en waarden zoals men die nu van De Stad Amersfoort gewend is.’’

De kranten van de BDU zijn sinds een aantal jaren al (deels) online te lezen, maar om de websites nog verder te ontwikkelen, besloot de uitgever in zee te gaan met het Barneveldse internetbedrijf Web-Power, bekend van onder meer de ontwikkeling van uitzendinggemist.nl. Samen gingen ze een joint-venture aan in de vorm van het bedrijf Skopamedia. Stap voor stap de BDU-sites vernieuwen, dat is het credo, zo meldt Ad Walraven van Skopamedia over het traject dat nu gestart is en vier fasen omvat. ,,Wat er op dit moment op de website gebeurt, is fase één. Het is het begin van een reis voor de medewerkers van De Stad Amersfoort, maar dat geldt ook voor de lezers, de gebruikers van de site. Samen ga je het ontwikkelingstraject in, dat moet je ook niet in één keer doen. Je moet eraan kunnen wennen dat www.stadamersfoort.nl hét startpunt wordt voor lokaal nieuws en informatie. En ‘lokaal’ blijft - net als in de krant - bovenaan de prioriteitenlijst staan. Nieuw voor lezers van de lokale kranten is dat de site ook het nationale en internationale nieuws, afkomstig van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP), zal meenemen. Scholten vult aan: ,,Dat zien we overigens meer als service. Dat soort nieuws is ook op andere sites te vinden, maar dat geldt veel minder voor het lokale nieuws.’’

Sinds juni is het service-aanbod van landelijk economisch, binnen- en buitenlands en sportnieuws wel uitgebreid, meldt Scholten. Via het ANP zullen dan dagelijks 120 berichten met foto’s in een voortdurende stroom op de website worden gepubliceerd. Daarbij is dan voortaan ook aandacht voor berichten in de categorieën ‘opmerkelijk nieuws’, ‘kunst en cultuur’, ‘media’, ‘muziek’, ‘gezondheid’ en ‘geestelijk leven’. ,,Dit soort berichten bewaren we niet voor abonnees, omdat dit nieuws overal te vinden is op internet’’, aldus Scholten. ,,Dat geldt ook voor de gemeenteberichten, medische diensten, kerknieuws en de activiteitenagenda.’’

Stijgende lijn

Dat mensen de vernieuwde site weten te vinden, is inmiddels al wel duidelijk, zegt Scholten. ,,Het aantal bezoekers is in Amersfoort in korte tijd verdubbeld en er zit een stijgende lijn in.’’

In hoeverre vormt de website een bedreiging voor het voortbestaan van de papieren edities van De Stad Amersfoort. Veel nieuws is op de site immers vaak al te lezen geweest als de krant uitkomt. Scholten glimlacht. ,,Daar ligt natuurlijk een spanningsveld. Op de site verklappen we echter lang niet alles wat in de krant staat. Internet vraagt om korte berichten. We laten vooral zien wat de lezer in de krant kan verwachten. Verder besteden we consequent aandacht aan ‘snel nieuws’, bijvoorbeeld berichten van politie, brandweer of ambulancedienst. We hebben daarvoor de rubriek 112 in het leven geroepen. Zodra er ergens iets gebeurd is, willen we dat via die rubriek laten weten, al dan niet in combinatie met een foto. Daar is internet een uitstekend medium voor. De achtergronden kunnen dan weer in De Stad Amersfoort gelezen worden. De krant blijft zich intussen volop doorontwikkelen.’’

Walraven: ,,Er is altijd ongelooflijk veel nieuws. Door het een plek te geven op internet en in de krant maak je het beschikbaar. Mensen worden steeds nieuwsgieriger. We willen niet alles weten, maar wel toegang hebben tot al het nieuws en dat kan op deze manier. Krant en internetsite vullen elkaar aan. Zo kunnen dossiers op internet worden gezet over bepaalde onderwerpen, vanuit de krant kan daar naar verwezen worden. Maar ook andersom geldt: een kort bericht op internet kan verwijzen naar de krant voor uitgebreide informatie. De krant blijft het centrum, de website beweegt zich eromheen, zo moet je het zien.’’

Lokale nieuwsleverancier

Volgens Walraven is op de site van De Stad Amersfoort de rol van lokale nieuwsleverancier goed terug te vinden. ,,Je kunt snel en eenvoudig alle lokale informatie vinden. Er kan geselecteerd worden op onderwerp, rubriek, regio en per kern. Wil je alleen berichten van Hoogland of je eigen wijk zien? Dan kan dat. Het systeem is afgestemd op wat iemand wil zien. Ook kun je door middel van een fotoreeks door de site heengaan.’’ Zo zijn alle foto’s per dag aan te klikken, maar is ook een weekoverzicht mogelijk. Daarnaast kan het archief van eerder verschenen krantenartikelen worden geraadpleegd. Dit gaat terug tot 2000.

In fase twee, die inmiddels voor de deur staat, draait het om de interactie met de lezer. ,,Binnenkort kunnen mensen zich aanmelden voor de gratis digitale nieuwsbrief. In hun e-mailbox ontvangen ze dan dagelijks een overzicht van wat er op de site te lezen is. In de toekomst wordt het mogelijk om voorkeuren aan te geven wat betreft nieuws waar je speciaal in geïnteresseerd bent, bijvoorbeeld de 112-meldingen, maar ook nieuws op gebied van wonen of mode.’’

Lezers krijgen bovendien de mogelijkheid om op elk artikel op de site te reageren.

Fase drie omvat de optie voor het leveren van door lezers gemaakte foto’s en filmpjes voor de site. Scholten: ,,Iedereen kan zogezegd correspondent van De Stad Amersfoort worden. We gaan de best bekeken items vervolgens belonen.’’

In de laatste fase draait het om ‘de lokale markt’. ,,We gaan lokale versies van marktplaats.nl en schoolbank.nl op de website brengen. Verder krijgen lokale verenigingen en instellingen de gelegenheid om hun sites bij ons onder te brengen.’’

Walraven: ,,In technisch opzicht kunnen we hen bijstaan. Een site in de lucht brengen is vaak geen probleem, maar het onderhouden valt niet altijd mee.’’

Met het voltooien van fase 4, is de website niet klaar. ,,Het is een dynamisch proces. Er zullen altijd nieuwe elementen aan worden toegevoegd’’, zegt Scholten. Walraven illustreert: ,,Denk bijvoorbeeld aan de optie dat je een artikel kunt laten voorlezen.’’ Scholten: ,,Hartstikke handig als je slechtziend bent. Je hoort nu toch ook weleens dat iemand de krant voorleest aan een ander?’’

Ook wordt de site geschikt gemaakt voor de pda, een klein draagbaar toestel dat computer-, telefonie-, fax- en netwerkfuncties combineert.

Om te zien of alle ideeën over het internet ook landen bij de gebruikers, is Scholten van plan een lezerspanel in te stellen dat op zijn tijd reageert op de vernieuwingen op de site van De Stad Amersfoort. ,,Dat soort ideeën gaan we de komende tijd op haalbaarheid toetsen. Meedenken en beoordelen door de lezer is belangrijk.’’

Reageren op dit artikel? Mail naar: stad.amersfoort@bdu.nl.

Adres van de site: www.stadamersfoort.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie