Vuurvogelmuseum in school

25 juli 2007 om 00:00 Nieuws

Kinderen van basisschool de Vuurvogel volgden net als voorgaande jaren ook dit schooljaar verschillende workshops. Leerlingen uit de groepen drie tot en met acht bouwden boten, deden proefjes en uitvindingen en maakten ‘dozen voor de toekomst’ bij de workshop Erfgoed á la Carte. Doel van de workshops is de kinderen op een inspirerende en eigentijdse wijze over een passie vertellen, ,,en daarmee de leerlingen hoogstaande normen en waarden meegeven”, aldus directrice Lettie Kuijvenhoven.

Leerlingen tonen hun werkstukken VATHORST - Kranten maken, streetdancen en nadenken over erfgoed. Basisschool de Vuurvogel in Vathorst heeft het ook afgelopen jaar weer verschillende workshops gegeven aan haar leerlingen. Het resulteerde in het kleurrijke Vuurvogelmuseum.

door Erica Bouma

,,De workshops worden uitsluitend verzorgd door gepassioneerde leerkrachten of mensen uit onze eigen wijk Vathorst. Deze workshops passen bij deze tijd en de wijk; de directe leefomgeving van de kinderen”, legt Kuijvenhoven verder uit. ,,Elke workshophouder werkt vanuit zijn eigen passie, bezieling in de workshop. Zijn passie brengt hij over op de leerlingen.” Eén van die workshophouders is Annette Vegter. Zij was afgelopen schooljaar leerkracht van groep 3 en gaf de workshops ‘proefjes en uitvindingen’ en ‘Erfgoed á la Carte’. Deze laatste werd de school aangeboden door Scholen in de Kunst. De workshop bracht Vegter op het idee om een Vuurvogelmuseum te maken van alle werkjes die kinderen hebben gemaakt tijdens de diverse workshops.

Tientallen opgestapelde dozen gevuld met voorwerpen van de kinderen vallen direct in het oog in het Vuurvogelmuseum. De dozen zijn kleurrijk geverfd en gevuld met onder andere gloeilampen, tuinkabouters, barbies en plastic bekers. Het zijn ‘dozen voor de toekomst’, gemaakt bij de workshop over erfgoed. ,,In die dozen zitten materialen die de kinderen nu gebruiken. Later is het erfgoed en zijn ze misschien wel heel veel geld waard”, legt Vegter uit. ,,Het is de bedoeling dat de kinderen zichzelf ook laten zien door de doos. Het beschrijft de historie of interesse van de kinderen.”

Wat is erfgoed? En wanneer is iets erfgoed? Dat is waar de juf bij stilstond met de leerlingen uit de verschillende klassen. ,,Ik liet ze bijvoorbeeld dit zien.” Vegter wijst naar een vijftig jaar oude puntenslijper in de vorm van een ouderwetse telefoon. ,,Ik vroeg de kinderen dan wat ze denken dat het is. Meestal konden ze er niet uithalen dat het een puntenslijper is. Ik vertelde de leerlingen dan: ‘Je denkt misschien dat jouw puntenslijper heel gewoon is, maar hij is alweer heel anders dan die van vroeger. Misschien hebben mensen over honderd jaar weer hele andere puntenslijpers’.”

De workshop ‘Erfgoed á la Carte’ werd de Vuurvogel aangeboden door Scholen in de Kunst uit Amersfoort. Vegter wist meteen al dat ze van dit aanbod gebruik ging maken voor haar eigen workshops: ,,Ik had vroeger zelf al een passie voor verzamelen. Ik had altijd proefmonstertjes en verzamelde suikerzakjes uit restaurants. Toen ik hoorde van deze workshop dacht ik: dat is helemaal wat voor mij om te gaan geven.” Annette Vegter heeft gewerkt uit het handboek dat Scholen in de Kunst gepubliceerd heeft en nu verspreid wordt over ook andere basisscholen.

De workshops van de Vuurvogel zijn allemaal gebaseerd op de meervoudige intelligenties, een theorie van de Amerikaanse psycholoog Howard Gardner. Deze twintigste-eeuwse psycholoog gaat er vanuit dat iedereen op acht manieren knap kan zijn: woordknap, rekenknap, beeldknap, muziekknap, beweegknap, mensknap, zelfknap en natuurknap. ,,De ene leerling of leerkracht is goed met muziek, de ander kan juist weer heel goed rekenen”, zegt Vegter. ,,De Vuurvogel vindt het belangrijk om met de workshops alle soorten intelligenties te ontwikkelen.” Directrice Kuijvenhoven vult aan: ,,Er is ook sprake van toegepast rekenen en taal bij bijvoorbeeld de workshop boten bouwen. Dat is meten en oppervlakte berekenen. En bij koken gaat het ook om begrijpend lezen, want een menu lees je en daarna handel je.”

Tijdens de derde workshop over erfgoed van Vegter maakten de kinderen een uitleg bij hun doos. Zo zijn de museumboeken ontstaan, die ook in het Vuurvogelmuseum te vinden zijn. In de deze boeken konden kinderen opschrijven en tekenen hoe en waarom ze hun doos hebben gemaakt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie