‘Vraagtekens bij westtangent’

23 februari 2011 om 00:00 Nieuws

,,Uitgangspunt voor ons is en blijft dat een betere doorstroming niet ten koste mag gaan van de leefbaarheid en woonkwaliteit in onze wijk”, stelt voorzitter Liedewij Haver Droeze van Belangenvereniging Daam Fockemalaan. Volgens haar valt de huidige verkeersdrukte op de Daam Fockemalaan nog best wel mee en leidt de westtangent door aanzuigende werking van het verkeer juist tot meer verkeersdrukte en files. ,,Het moet niet zo zijn dat straks met een tunnel onder het spoor van de Barchman Wuytierslaan de stop van de fles wordt gehaald.’’

College maakt vaart met onderzoeken AMERSFOORT - De westelijke ontsluiting. Al tientallen jaren wordt er over gesproken, vooralsnog zonder resultaat. Het huidige college van b. en w. wil deze periode echter onomkeerbare besluiten nemen om de verkeersdruk aan de westkant van de stad op te lossen. Diverse bewonersgroeperingen zetten daarentegen vraagtekens bij de noodzaak van deze ‘westtangent’, die moet lopen vanaf de A28 via de Stichtse Rotonde en de Daam Fockemalaan naar de Amsterdamseweg.

door André van der Velde

Momenteel werkt de gemeente aan het actualiseren van de globale verkeerscijfers en prognoses uit een in 2005 gedaan onderzoek naar nut en noodzaak van een westtangent. Haver Droeze is blij met de toezegging die wethouder Hans Buijtelaar onlangs tijdens De Ronde deed om een nulmeting te houden op de Daam Fockemalaan. Volgens de wethouder zullen alle verkeersvarianten en mogelijke oplossingen worden onderzocht, dus ook de nulvariant. Op basis daarvan zal het college in augustus de gemeenteraad een aantal varianten presenteren die vervolgens nader uitgewerkt kunnen worden. In juni 2012 wil het college de raad de definitieve variant voorleggen.

Dat tijdspad verbaast voorzitter Gerard Chel van de Stichting Woonklimaat Berg. ,,Het gaat wel heel erg snel”, zegt hij. ,,Waarom moeten de varianten al in augustus klaar zijn, er is toch geen sprake van een noodsituatie?” Hij vreest dat de haast ten koste gaat van de zorgvuldigheid. ,,Er lopen tal van onderzoeken: naar de verkeersdruk, hoe vaak het verkeer stilstaat, de hoeveelheden sluipverkeer, de omvang van het lokale en regionale verkeer, enzovoort. Ook worden de gevolgen voor de ecologie in kaart gebracht. Voor al die onderzoeken moet je de tijd nemen om goed inzicht te kunnen geven in hoe groot het probleem is.”

Evenals Haver Droeze is Chel blij met de nulmeting. ,,Of de westtangent er moet komen? Dat weet ik niet. Toon als gemeente eerst maar eens aan dat die nulvariant niet haalbaar is.’’

Voorzitter Peter de Langen van de Samenwerkende Groeperingen Leefbaar Amersfoort (SGLA) is uitgesprokener over de noodzaak van de westtangent. ,,Omdat Pro Rail onlangs heeft aangegeven dat de beoogde verdubbeling van het spoor tussen Amersfoort en Utrecht voorlopig van de baan is, is er geen noodzaak meer de westtangent te realiseren”, stelt hij. ,,De gemeente gaf aan dat door die verdubbeling de spoorwegovergang over de BW-laan nog vaker dicht zal zijn, zodat er nog meer verkeersopstoppingen ontstaan. Dat argument valt dus van tafel.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie