Die belofte komt ze na. In drie weken schrijft Femke Hogema ‘Ondernemen in crisistijd’. Weer drie weken en een paar dagen later ligt het boek in de winkels. Het schrijven van een boek in coronatijd is een uitdaging. Zeker als je nog twee kinderen thuis hebt die ineens niet meer de deur uit kunnen. Hogema: ,,Ik had met mijn man een goede verdeling. We hebben allebei evenveel tijd met de kinderen doorgebracht. Na de lunch vertrok ik meestal naar kantoor om te schrijven. Schrijven vraagt ook wel ruimte en stilte, dat is toch lastiger met twee kinderen om je heen die ook aandacht vragen. Dat was soms wel pittig.”

BEDRIJF Naast het boek en haar kinderen heeft Hogema ook twee bedrijven die, ook in deze tijd, gewoon doordraaien. ,,Het ene bedrijf richt zich op het opleiden van boekhouders en accountants. Die melden zich voor minimaal één jaar aan, dus die trainingen gingen gewoon door. En voor mijn andere bedrijf houd ik me bezig met het schrijven van boeken en het geven van online trainingen. Ook dat liep gewoon door, en door een redelijke stabiele omzet kon ik wel de keuze maken om dit boek te schrijven.”

Niemand zei: ‘Ik ga wel wachten tot het over is, want ik mag toch niets nu’. Ze zijn creatief geworden

SCHRIJVEN Dat het boek snel in de winkels moet liggen, is voor Hogema geen vraag. ,,Het heeft niet zoveel zin als ik hier heel lang over ga doen. Het moet voor de zomer al in de winkel liggen, want als het in november uitkomt, is het hoogtepunt hopelijk alweer voorbij.” Het is voor de Amersfoortse het vierde boek en volgt snel op haar derde boek dat in oktober uitkwam. ,,Ik vind het gewoon super leuk om boeken te schrijven, dan creëer ik dingen. Als ik in een flow zit, schrijf ik de mooiste dingen op. Ook zinnen waarvan ik ze later teruglees en denk ‘wow, dat ik dat heb bedacht’.”

AMERSFOORTERS Toch is de weg naar het eindresultaat niet zonder hobbels. Normaliter werkt Hogema eerst de structuur van het boek uit. Deze keer wist ze alleen dat het boek uit drie delen zou bestaan, maar hoe die ingevuld zouden moeten worden, blijft lange tijd onduidelijk. Tot de Amersfoortse horecaondernemer Jeroen de Greeff op een avond op de stoep stond, met hamburgers. ,,We hadden bij hem besteld en hij kwam zelf bezorgen. Ik ken hem een beetje, dus ik vroeg hoe het was en of hij het ging redden in deze tijd. Hij zei: ‘We redden het’. En ik dacht gelijk: ‘Daar wil ik meer van weten’. Toen ontstond het idee om hem en andere ondernemers te interviewen voor het boek.”

(Artikel gaat verder onder de afbeelding).






View this post on Instagram









Maak jij je zorgen over geld tijdens de Corona Crisis? Heel veel ondernemers en zzp'ers kunnen hun business niet langer voeren zoals ze deden. Met alle gevolgen van dien: Onzekerheid, stress, inkomensverlies. Wellicht is dit voor jou ook het geval? ? Komt er bij jou nu minder geld binnen dan gepland of ben je bang dat er straks minder binnenkomt? - Heb je geen idee hoe je er over 2 of 3 maanden financieel voor staat? ? Verlamt deze situatie je? - Heb je het gevoel dat je geen invloed hebt op je cashflow? Dan heb je helder inzicht in de financiële feiten nodig! Hoe jij je financiën managed in tijd van crisis - daar wil ik vrijdag a.s. met je mee aan de slag. Ik geef dan een online workshop 'Cashflow managen in crisistijd'. Doe je mee? Hier lees je meer over de training en kun je je aanmelden: https://www.winstgevendeplannen.nl/cashflow-managen-in-crisistijd/

A post shared by  Femke Hogema (@femkehogema) on


In totaal spreekt Hogema voor het boek met twintig ondernemers. Sommigen overleven de crisis net, anderen hebben hun omzet verdubbeld

In totaal spreekt Hogema voor het boek met twintig ondernemers, waaronder twee Amersfoorters. Sommigen overleven de crisis net, anderen hebben hun omzet verdubbeld. ,,Allemaal hadden ze hun eigen verhaal, maar er zat één rode draad in. Ze hebben allemaal even flink gebaald, maar na 24 uur hebben ze er ook een streep onder gezet. Niemand zei: ‘Ik ga wel wachten tot het over is, want ik mag toch niets nu’. Ze zijn creatief geworden en gaan kijken wat ze klanten nog wel konden bieden.” Ook over geld waren de ondernemers heel eerlijk, zo werd er realistisch gekeken naar de cashflow en of er misschien kosten geschrapt moesten worden. ,,Je ziet ook creatieve constructies ontstaan, waarbij bedrijven samen met leveranciers eerst samen zijn gaan kijken hoe het probleem op te lossen is en dan volgt de zakelijke afwikkeling vanzelf.”

ONDERNEMERSCHAP Vlak voor de eindstreep maakt Hogema nog een fout. Een uur voor ze geïnterviewd wordt door BNR nieuwsradio wil ze haar mailcontacten laten weten dat ze op de radio komt. Per ongeluk verstuurt ze in de bijlage haar conceptboek, naar duizenden mailadressen. Lachend: ,,Ook dat is ondernemen. Natuurlijk baalde ik, maar ik heb toen ik erachter kwam gelijk actie ondernomen door een mail te sturen met de vraag of ze het boek wilde verwijderen. Ik heb er nog een loting aan gekoppeld waarbij ik een aantal boeken weg heb gegeven. Je moet dealen met je fouten en ze fixen, maar ik ga niet tegen mezelf zeggen: ‘Maak nooit meer zo’n grote fout’. Als ik mezelf dat verbied, kan ik wel stoppen. Dit hoort ook bij ondernemerschap.”

door Charella Hulsbosch