Dat begon voor de vijf meiden vanuit hun opleiding. ,,Voor een opdracht zaten we te denken aan het thema overconsumptie. Na een week kwam corona en gingen mensen steeds meer kopen, hamsteren en vooral online bestellen”, geeft Kranenburg aan. ,,Ook veel overbodige producten, zonder dat veel mensen daar de gevolgen van weten…” 

Vernietigen is natuurlijk goedkoper dan wassen en stomen

Veel fysieke winkels sloten in maart hun deuren en dat zorgde ervoor dat webshops hun vlucht namen. ,,Hier zijn we onderzoek naar gaan doen, want dit heeft gewoon heel veel negatieve gevolgen, zoals een verhoogde CO2 uitstoot van transport.”

VERNIETIGING ,,Wat veel mensen niet weten is dat een geretourneerd kledingstuk vaak vernietigd wordt. Webshops zijn hier niet transparant over, maar vernietigen is natuurlijk veel goedkoper dan het kledingstuk wassen en stomen. Moet je nagaan hoe slecht dat voor het milieu is als iemand drie kledingstukken terugstuurt…” 

Volgens Kranenburg komt het vaak voor dat jongeren van een shirtje verschillende maten bestellen om te passen. Daarna wordt er vaak een gehouden en wordt de rest geretourneerd en dus vernietigd in plaats van hergebruikt. ,,Dat heeft zoveel impact op het klimaat. We vonden het belangrijk om daar iets mee te gaan doen.” 

Het was aan het begin van de lockdown drukker dan met Black Friday en met kerst

LESPAKKET Naast het klimaatprobleem hoorden de studentes ook de verhalen van pakketjesbezorgers aan. ,,De druk is zo hoog. Het was aan het begin van de lockdown nog drukker dan met Black Friday en met kerst”, licht Kranenburg toe. 

Toen hebben we besloten om een campagne op te zetten, voor jongeren. ,,Jongeren bestellen het meest. Niet in geld, maar wel in goederen”, vertelt Kranenburg daarover. ,,Ook hebben we challenges waarin jongeren worden uitgedaagd om kleding te hergebruiken.”

De studentes hopen dat door onder andere deze campagne, mensen een steentje bij gaan dragen aan de problematiek. ,,We willen een stap te maken op het gebied van klimaat en milieu en hopen dat de wereld zo een stukje beter wordt”, aldus Kranenburg. 

De communicatiestudenten weten nog niet of ze na hun ‘schooldeadline’ doorgaan met het project. ,,We zien wel veel potentie en de reacties zijn veelbelovend. Maar we zijn nog in beraad”, besluit Kranenburg. Het project van de communicatiestudenten is te volgen op www.dearwearshare.nl.

door Job Oldegbers

De redactie selecteert, voor u, wekelijks een aantal belangrijke, spraakmakende of opmerkelijke verhalen uit de regio.