Dat laatste zegt Leon Leemans namens de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL). De vereniging hoopt deze week vanuit het kabinet meer te horen over eventuele steunmaatregelen voor de ballonvaarders. ,,Want tot nu toe vissen wij vooral achter het net, terwijl de financiële schade in de papieren loopt.''

Het 'ballonnenseizoen' begint jaarlijks ongeveer in maart, maar die start viel dus dit jaar zo'n beetje samen met de coronacrisis. Particuliere vaarten zijn weggevallen, evenals geplande ballonevenementen, zoals ook het Ballonfiësta in Barneveld. ,,Ondertussen blijkt het voor deze branche lastig om aanspraak te maken op de vierduizendeuro-regeling van het rijk (tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren, red.). We verwachten deze week nieuwe steunmaatregelen, hopelijk zit deze vergeten sector er nu alsnog wél bij.''

TWEE PERSONEN Sinds een week mogen manden weer de lucht in, maar met maximaal twee personen: de piloot en één passagier, mits ze op voldoende afstand van elkaar kunnen staan. ,,Dat is dus voor ballonvaartcentra absoluut niet commercieel interessant. Zo'n vaart kost meer dan dat het oplevert'', zegt Jan van Manen van Ballonvaartcentrum Van Manen in Barneveld, met veertien ballonnen één van de grotere spelers in de regio. ,,Voor piloten is het prettig dat ze nu hun vaardigheden weer kunnen oefenen, maar veel meer hebben we hier vooralsnog niet aan.''

SEIZOENSWERK Ook bij Ballonteam Wessel in Kootwijkerbroek staan de manden vooral aan de grond. ,,Toevallig heb zondagavond nog gevaren'', zegt Mees van Dijk van het ballonteam. ,,Dat is wel prettig om het een beetje bij te kunnen houden, maar de financiële druk voor ons wordt wel steeds groter. Zolang we geen commerciële vaarten kunnen houden, komt er ook niets binnen. Veel van onze jongens (piloten, red.) hebben al sinds november niet meer gevaren. Nu zijn de meesten zzp-ers die het varen er in de avonduren bij doen naast een andere baan, dus voor de meesten valt de financiële schade enigszins mee. Maar er zijn ook piloten die het écht volledig moeten hebben van dit werk, voor hen is dit een zeer lastige tijd. Vooral omdat het hier gaat om seizoenswerk. Van globaal maart tot en met oktober moet je voor het hele jaar verdienen.''

De redactie selecteert, voor u, wekelijks een aantal belangrijke, spraakmakende of opmerkelijke verhalen uit de regio.

INKOMSTENVERLIES Van Manen: ,,Ook wij merken uiteraard een behoorlijk inkomstenverlies. Gelukkig hebben we de afgelopen jaren goed gevaren, dus er is nog wel wat reserve. Maar natuurlijk moet deze situatie voor ons niet te lang duren, want daar worden we niet beter van.''

VAREN MET GEZINNEN Daarom houden de ballonvaartcentra vooral de focus op wat de komende tijd wél kan. Leemans: ,,Er wordt hier en daar - los van de algemene hygiënemaatregelen en mondkapjes - al wel gesproken over het inzetten van schermen van plexiglas in de mand, tussen de verschillende passagiers.''

Daarover heeft Van Dijk wel zo zijn twijfels. ,,Dat zou technisch gezien wel moeten kunnen in de grotere manden die nu al verdeeld zijn in verschillende compartimenten. Maar wat doe je als de mand onverhoopt in een sloot belandt? Ik voorzie dan veel grotere risicofactoren.''

VERSOEPELING Ook Van Manen verwacht niet al te veel van het schermenplan. ,,Ik koester eigenlijk meer hoop op verdere versoepeling. Want kijk: het zou natuurlijk mooi zijn als we op korte termijn weer kunnen varen met bijvoorbeeld gezinnen, die zich niet hoeven te houden aan de afstandsregel. Ik wil vooral kijken naar de manieren waarop we wél de lucht in kunnen, vóórdat het ballonseizoen weer ten einde is.''

door Wouter van Dijk