Toen de signalen kwamen dat de scholen op slot zouden gaan, bereidde Pennings haar kinderen het hele weekend voor op de persconferentie van Mark Rutte. ,,Kinderen met autisme moet je dagen van tevoren vertellen als er een verandering komt. Ze wilden aanvankelijk ook niet accepteren dat ik hun plaatsvervangende juf zou worden, dat hoort immers bij school, dus er was heel wat weerstand", vertelt ze. Vanuit school kwamen er schema's waar Pennings mee aan de slag kon. ,,Ondanks dat ik zelf uit het onderwijs kom, was het abracadabra voor me, omdat zij met onderwijssystemen werken die ik niet ken. Alles werd digitaal aangeleverd en de ene leerkracht is digitaal vaardiger dan de andere. Ook was alles op niveau ingedeeld."

De redactie selecteert voor u wekelijks een aantal aansprekende en belangwekkende verhalen uit de regio.

WHITEBOARD De donderdag voordat de maatregelen bekend werden gemaakt, bestelde Pennings een Chromebook voor haar oudste, die na de zomer naar het voortgezet onderwijs gaat. ,,Ook heb ik papier besteld en lamineervellen gehaald. Vervolgens heb ik een duidelijk dagschema gemaakt op A3-formaat en deze gelamineerd, zodat ik steeds met een whiteboardstift per dag kan opschrijven wat ze moeten doen. Posters die ze ook in de klas hebben hangen, heb ik geprint en thuis opgehangen zodat ze een houvast hebben. Ik heb zelfs pauzes ingeroosterd." Naarmate de dagen vorderden, kon Pennings haar kinderen meer vrijheid geven om zelf te bepalen welke taken ze als eerste gingen doen. ,,Inmiddels zijn we overgestapt op een weekschema, ze hebben nu wat meer overzicht in hun hoofd en ze kunnen hun taken afstrepen als ze klaar zijn." 

Het artikel gaat verder onder de foto. 

RUST Haar voornaamste doel is om rust te creëren in huis. ,,Als de jongens gestructureerd aan het werk kunnen, heb je als ouder ook meer rust en ze hoeven dan minder snel een beroep op je te doen. De jongste heeft veel meer begeleiding nodig. Hij overziet het werk niet en daar komt dan vervolgens een groot aantal emoties bij kijken, waardoor het nóg moeilijker voor hem wordt om bij de les te blijven. Het kost hem veel bloed, zweet en tranen." Twee dagen in de week gaan de kinderen naar een zorgboerderij waar ze ook onderwijs krijgen. ,,Dit ontlast ons als ouders ook weer", legt Pennings uit.

De moeder houdt haar hart vast voor andere leerlingen van het speciaal onderwijs. ,,Je ziet krantenartikelen voorbij komen over een minister die oog heeft voor kwetsbare kinderen. Er is een bedrag beschikbaar gesteld om extra zorg te leveren aan kinderen die het heel erg zwaar hebben thuis. School was altijd een veilige plek voor ze. Volgens de leerkracht van één van mijn zoons hoort hij tot de vier kinderen van de klas die keihard aan het werk zijn. De rest werkt in een grijs gebied. Ouders krijgen hun kinderen niet gemotiveerd en de spanningen thuis bouwen alleen maar op. Ik maak mij als oud-jeugdhulpverlener zorgen en hoor ook de onmacht van de leerkracht. Hopelijk komt er meer hulp om de kinderen te kunnen ondersteunen." 

TIPS Pennings heeft een aantal tips voor ouders die in dezelfde situatie zitten. ,,De sfeer in huis is het allerbelangrijkste. Als die rustig is, dan hoeft een kind ook niet te ontploffen. Zorg er daarnaast ook voor dat je kind niet helemaal opgaat in een beeldscherm. Beweging zorgt ook dat stress afneemt, dus probeer iedere dag even samen een rondje te lopen zolang dat nog mag."

Ook structuur is belangrijk voor kinderen met een speciale zorgbehoefte. ,,Wij hebben er zelf voor gekozen om een duidelijke structuur neer te zetten, waar ze zich aan moeten houden, ook al vinden ze dat niet zo leuk. Ik zeg zeker niet dat dit heel makkelijk is, maar het blijkt dat dit de kinderen helpt. Iedere avond als de kinderen slapen, hebben mijn echtgenoot en ik overleg over wie de kinderen de volgende dag zal helpen. In het begin gaf de opgelegde structuur veel verzet, maar als je doorzet, komt er meer rust."

door Maranke Pater

Danny Pennings-Schouwenaar
Foto: Danny Pennings-Schouwenaar