Dennis Sille is sinds 2007 citymarketeer voor Amersfoort. In 2010 wordt hij directeur van de stichting Citymarketing Amersfoort en verhuist hij met zijn team naar de iconische boog achter het Eemplein. Jaren werken ze aan het goed op de kaart zetten van Amersfoort met als doel het vitaal houden van de stad. Daarvoor zijn bezoekers van buiten nodig, die worden onder andere binnengehaald met campagnes van de Amersfoortse citymarketeers. Naast de culturele profilering richt Citymarketing Amersfoort zich ook op het versterken van de economie en de werkgelegenheid. Dat gaat lang goed. Het succes wordt gemeten aan bezoekersaantallen van musea en theaters maar ook aan het aantal hotelovernachtingen.

Sinds 2010 heeft Amersfoort volgens Sille ieder jaar steeds meer bezoekers getrokken. Hij vertelt dat de verwachtingen voor dit jaar hooggespannen waren. 2020 beloofde veel goeds nadat onze koning afgelopen jaar Koningsdag in Amersfoort vierde. ,,Het was een jaar om te oogsten na al die publiciteit, maar toen de coronacrisis kwam moesten alle marketingplannen worden herschreven.”

(Artikel gaat verder onder de afbeelding.)


Charella Hulsbosch

LOCKDOWN In de ‘intelligente lockdown’ richtte Citymarketing Amersfoort zich vooral op de eigen regio, waar ondernemers hun zaken noodgedwongen moesten sluiten en culturele instellingen als theaters ineens niet meer open mochten. In rap tempo werden campagnes bedacht om ondernemers te ondersteunen. ,,Ik kijk terug op de afgelopen periode als een tijd waarin men in Amersfoort enorm veel positieve energie heeft getoond, hoe moeilijk de situatie ook was. Er zijn meer dan ooit samenwerkingen opgestart, kijk maar naar de horecapleinen en een initiatief als ‘Het Nieuwe Stadsterras’ op de Oliemolenhof. Initiatieven waarvan ik stiekem hoop dat we ze vaker terug kunnen gaan zien.”

Dennis Sille werkt inmiddels al jaren voor Citymarketing Amersfoort en kan zeggen dat geen dag hetzelfde was

HARD GELAG De persconferentie waarin opnieuw een gedeeltelijke lockdown werd aangekondigd, komt hard aan. Sille denkt vooral aan alle ondernemers die het al niet makkelijk hadden. ,,Dit nieuws is een hard gelag. Wij zijn nauw betrokken geweest bij de plannen die de afgelopen tijd door ondernemers en culturele instellingen zijn bedacht. Oplossingen om alles coronaproof draaiende te kunnen houden, daar gaat veel werk in zitten en dat kan nu weer overboord.”

DECEMBER We staan aan de vooravond van één van de belangrijkste periodes voor ondernemers. December, de tijd van Sinterklaas en Kerstmis. Voor de restaurants wordt het spannend of ze open mogen, maar ook voor de winkels wordt het geen makkelijke tijd. In heel Nederland is al langer een trend gaande waarbij mensen vaker online kopen dan in de winkel. ,,De trend zagen we vorig jaar al in Amersfoort en die komt nu in een stroomversnelling. We zijn aan het onderzoeken of we voor die periode een online portal kunnen inrichten waarbij Amersfoortse ondernemers hun eigen cadeau in de etalage kunnen zetten. Dan kunnen mensen het cadeau bij Amersfoortse ondernemers kopen in plaats van de landelijke webshops. Wij moeten zorgen dat we straks tot de winnaars van deze crisis behoren en niet tot de verliezers.”

In Amersfoort heb je zó snel een netwerk van kennissen en vrienden opgebouwd. Het is een intieme, gezellige samenleving

TOEKOMST Toen Sille gevraagd werd citymarketing op te starten voor Amersfoort, hoopte hij op een afwisselende baan. Jaren later kan hij met zekerheid zeggen dat geen dag hetzelfde is. In zijn beginperiode zat Nederland midden in een kredietcrisis, nu komt daar de coronacrisis bij. Niemand weet wat er nog gaat volgen. Sille en zijn team van vijf jonge professionals zijn op veel voorbereid. ,,We weten wat ons te wachten zou kunnen staan bij een nieuwe crisis. Het netwerk is er en de plannen om Amersfoort er doorheen te loodsen hebben we. Maar Amersfoort gaat de volgende situatie ook weer goed doorkomen. Alle ingrediënten zijn aanwezig, de uitgangspositie is nog steeds goed.”

In 2007 wordt Dennis Sille gevraagd om citymarketing op te zetten voor de regio Amersfoort. Sille grijpt de kans met beide handen aan en neemt zich voor om dat minimaal vijf jaar te doen. Dertien jaar later zit hij er nog steeds en heeft Amersfoort een plekje in zijn hart veroverd: ,,Ik ben verliefd geworden op de stad. Het klinkt heel cliché, maar in Amersfoort heb je zó snel een netwerk van kennissen en vrienden opgebouwd. Het is zo’n intieme, gezellige samenleving. Anders dan in Utrecht waar ik tien jaar heb gewoond. Ik denk niet dat Amersfoort uit mijn hart gaat.”

door Charella Hulsbosch