Michel Hoeve, after sales inspecteur bij Daimler Buses, aan het werk.
Michel Hoeve, after sales inspecteur bij Daimler Buses, aan het werk. Rinus van Denderen
Ondernemer in Beeld

De bustechnicus als flying doctor

21 september 2022 om 14:00 Zakelijk

REGIO ,,Hij is meer dan een doorsnee busmonteur. Wat hij doet gaat nog een stapje verder”, zegt Marc Dral, customer service manager bij Daimler Buses in Nijkerk, de Nederlandse importeur van Mercedes-Benz en Setra bussen. Die ‘hij’ is Michel Hoeve, after sales inspecteur bij Daimler Buses, en één van de acht medewerkers van de afdeling Customer Services.

Deze afdeling houdt zich bezig met een breed scala aan activiteiten waaronder de technische ondersteuning van klanten en het eigen servicenetwerk. Een goed op elkaar ingespeeld hecht team waar Hoeve een nogal speciale rol binnen vervult, zegt Dral. ,,Michel komt in actie bij problemen met onze bussen en touringcars, waar dealers en zelf reparerende klanten niet uit komen. Hij beschikt over een luxe personenauto waarvan de kofferbak vol ligt met diagnoseapparatuur, gereedschap en de meest moderne communicatiemiddelen.”

SERVICE AAN HUIS Daarmee gaat Michel bij klanten langs om ze bij te staan en komt hij er niet uit dan staat hij weer in verbinding met de ontwikkelingsafdeling van Daimler Truck AG in Duitsland, vervolgt Dral. ,,Dus de oplossing komt er altijd. Michel werkt eigenlijk als een soort flying doctor, maar met zijn kennis en werkzaamheden is dat meer het niveau van een chirurg. Iemand die echt service aan huis levert bij onze klanten. En dat is best wel bijzonder in onze branche.” 

EEN BUS UITLEZEN Hoeve doet het schone diagnosewerk en mocht daar een grote reparatie uit voortkomen dan trekt hij sporadisch wel eens een overall aan om dat op te lossen, maar normaal gesproken stuurt hij daarvoor een andere monteur aan, vervolgt Dral. ,,Als er met een bus iets mis is, dan verdiept Michel zich in de symptomen die de klant signaleert. Vervolgens leest hij die bus uit en ziet de waardes van de computers en hoe die met elkaar communiceren. Constateert hij iets wat afwijkt, dan heeft hij voldoende kennis om de oorzaak te vinden.”

Tegenwoordig zitten er zo’n dertig computers in een bus verwerkt. Dat vraagt om specialisering

SPECIALISERING Dit betekent dat Michel enorm veel productkennis moet hebben van alle verschillende Mercedes en Setra bussen. Daarvoor moet je heel goed geschoold zijn, geeft Dral aan. ,,Tegenwoordig zitten er zo’n dertig computers in een bus verwerkt. Dat vraagt ook specialisering van onze monteurs. Daarom hebben we monteurs van verschillende niveaus in dienst. De leergierige jongetjes van de klas die zich willen vastbijten in techniek en nieuwe ontwikkelingen die eraan komen, kunnen uiteindelijk after sales inspecteur of zelfs meer worden. Michel heeft, nadat hij bij ons kwam werken, de HTS Autotechniek afgerond. Daarnaast leer je probleemoplossend en zelfstandig te werken, want je bent vaak alleen onderweg. En je moet goed met klanten overweg kunnen. Dus zowel praktisch als theoretisch opgeleid en ingesteld zijn. Kortom de ambitieuze mbo’er, iemand met een hbo denkniveau.” 

KENNISOVERDRACHT De after sales inspecteurs bij Daimler Buses zijn tot op heden telkens doorgegroeid vanuit de functie busmonteur of bedrijfswagenmonteur, zegt Dral. ,,Via onze eigen werkplaats, het dealernetwerk of een werkplaats van een van onze klanten. Een dergelijk profiel met ambitie om tot deze hoogste trede doorgetraind te worden, is dan ook de ideale mix. Maar we zoeken ook monteurs voor de andere technische niveaus, hoor. En voor nieuwe monteurs hoeft de overstap niet zo groot te zijn, mits ze een zware bedrijfswagens achtergrond hebben. Want we hebben niet alleen schoolverlaters nodig maar ook monteurs met al de nodige praktijkervaring. Dit mede omdat er ook veel kennisoverdracht in de praktijk plaatsvindt. Daarom is diversiteit binnen onze werkplaats juist zo belangrijk.”

Dit artikel wordt u aangeboden door Daimler Buses. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie