Afbeelding
Railinfrastructuur

Amersfoorts bedrijf helpt bij keuring spoor

6 mei 2020 om 14:55 Partnercontent

Het Amersfoortse bedrijf Incontrol heeft digitale formulieren ontworpen voor Voestalpine Railpro & WBN. Deze twee bedrijven verzorgen het volledige pakket voor railinfrastructuur, zoals rails, dwarsliggers, ballast, wisseldelen en bovenleidingen. Incontrol heeft de bedrijven geholpen bij het ontwerpen van digitale formulieren.

‘Keuringen een gedoe’

De trein is een belangrijke vorm van openbaar vervoer in Amersfoort. Daarom is het cruciaal dat alle delen van de infrastructuur goed werken. Om ervoor te zorgen dat de trein blijft rijden, voert Voestalpine Railpro regelmatig keuringen uit. Dat gebeurde voorheen op papier. ‘Dat was een gedoe’, zegt kwaliteitskeurder Mike van het bedrijf. De papieren formulieren werden op locatie ingevuld. Keurders moesten daarna handmatig de formulieren overtypen: ‘Dat kost gewoon veel tijd’, zegt de keurmeester.

Het Amersfoortse bedrijf Incontrol bleek de ideale partner voor Railpro. Om te testen, voerden keurmeesters wat formulieren in en werden testrapporten ingevuld via een app. Eerst werd er een pilot gestart, zodat collega’s samen konden ontdekken of de digitale formulieren een verbetering waren. Dat bleek het geval.

Keuringen van wissels

Het belangrijkste voorbeeld van het gebruik van digitale formulieren is de inspecties van producten. Daarbij wordt ook samengewerkt met Voestalpine WBN. Beide organisaties merken dat het uitvoeren van de keuringen eenvoudiger is geworden. Niet alleen voor de keurmeesters op locatie, maar ook voor de externe partijen die rapportages ontvangen.

Door analoge formulieren te vervangen door digitale formulieren, wordt tijd bespaard en worden werkprocessen effectiever gemaakt. Keurmeester Mike geeft nog een ander voordeel: ‘Er blijft regelmaat in het invullen van de formulieren. We kunnen nauwkeurig data verzamelen.’

Beginnen met de basis

Keurmeester Mike van Railpro heeft nog wel een tip: ‘Begin met de basis. Door simpel te beginnen groei je door in de mogelijkheden. Zo is het formulier voor spoorwissels ook begonnen. Dat was een vrij basic formulier, maar we konden deze beetje bij beetje verder uitbreiden.’

Over Incontrol

Incontrol is een product van Maxdoro. Het Amersfoortse bedrijf specialiseert zich in het digitaliseren van formulieren. Gebruikers kunnen zelf eenvoudig een formulier vormgeven en data verzamelen en analyseren. Daarbij kan ook offline gewerkt worden. De informatie kan direct gedeeld worden met collega’s, klanten en derden.

De ontwikkelaars, data-analisten, proces-automatiseerders en ontwerpers hebben jarenlange ervaring opgedaan. Incontrol noemt de kennis die het bedrijf heeft zelf ‘Mobile Brains’: een hele nieuwe, digitale manier van denken.

Met een Customer Experience Center in Amersfoort kunnen gebruikers en geïnteresseerden meer leren over het platform. Hier worden vragen beantwoord en is het ook mogelijk een rondleiding door de software te krijgen. Het Customer Experience Center is voorlopig iedere derde woensdag van de maand geopend.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie