De geschiedenis van de Amersfoortse Phoenix Brouwerij aan het Smallepad wordt uitgebreid verteld.
De geschiedenis van de Amersfoortse Phoenix Brouwerij aan het Smallepad wordt uitgebreid verteld. Archief Eemland

‘Van Amersfoortsch Beijersch tot Phoenix Brouwerij’; bijna 100 jaar biergeschiedenis

27 september 2022 om 11:00 Historie

AMERSFOORT Aan het Smallepad werd in 1873 een nieuwe brouwerij opgeleverd die onder de naam Amersfoortsche Beiersch-Bier-Brouwerij met de productie van bier start ging.  Na bijna honderd jaar productie werd de brouwerij in 1970 gesloten en gesloopt.  

De brouwerij kent een rijke internationale geschiedenis die wordt beschreven in het boek ‘Van Amersfoortsch Beijersch tot Phoenix Brouwerij’, dat vanaf volgende week te koop is. Op basis van het vele beschikbare materiaal wordt een beeld geschetst over hoe een kleine brouwerij zich staande tracht te houden in de stormachtige ontwikkelingen van de Nederlandse markt in de twintigste eeuw, waarin vele collega’s ten onder gingen. Het is het verhaal van een brouwerij, die in een tomeloze wil tot overleven op beslissende momenten met vernieuwende oplossingen kwam. 

ALCOHOLVRIJ BIER In de beginjaren kwam de Amersfoortsche Beijersch-Bierbrouwerij met het eerste Pilsener bier in Nederland. In 1918 werd onder de naam Phoenix Brouwerij, het eerste alcoholvrije bier, onder de naam Malto in de markt gezet.

Artikel gaat verder onder de afbeelding. 


Reclamemateriaal uit de jaren twintig. (Archief Eemland)

RECLAME In haar oriëntatie op verkoop via de winkelsector van op de brouwerij gebotteld bier, wijkt de aanpak van Phoenix sterk af van dat van het gros van de traditioneel ingestelde brouwerijen. In deze marktaanpak is vanaf de twintiger jaren een prachtig oeuvre ontstaan aan iconisch reclamemateriaal, met werk van Nico de Koo, Fré Cohen, Herbert Meyer Ricard en Koen van Os. De door hen ontwikkelde affiches, etiketten en folders, waarvan veel is opgenomen in dit boek, behoren vandaag tot geliefde verzamelaars objecten. Mede dankzij de opvallende vormgeving steeg de verkoop van de flesjes bier.  

Artikel gaat verder onder de afbeelding. 


Flessenkarduwers in de brouwerij. (Archief Eemland)

DIGITALISERING De Commissarissenboeken van de brouwerij vormen de basis van het boek, zoals dat gedeeltelijk ook was bij de eerdere publicatie uit 2001 over de Phoenix Brouwerij onder de titel ‘Opvallend Anders’. Inmiddels zijn we meer dan twintig jaar verder en is er meer kennis door de digitalisering van veel archieven. Daarnaast is er ook veel informatie vrijgekomen uit andere voornamelijk privé bronnen. Dit maakt dat dit nieuwe boek een compleet nieuw beeld werpt op ‘bijna 100 jaar Amersfoortse biergeschiedenis’. 

Het boek ligt in de winkel vanaf de eerste week van oktober en is verkrijgbaar via Het Boekengilde, BOL.com en Phetradico.com. Over het boek: ISBN:9 789464 374797. Uitgegeven door: Phetradico - Hoogland. Drukwerk: Wilco - Amersfoort. Verkoop prijs: 59,90 euro (excl. verzendkosten).  

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie