Peter Kaim: 'Gedrag aanpassen is het probleem. We weten ook dat sporten gezond is, en blijven toch op de bank zitten.'
Peter Kaim: 'Gedrag aanpassen is het probleem. We weten ook dat sporten gezond is, en blijven toch op de bank zitten.' Maiken Larsen
Podcastserie

Duurzaam onderwijs (2): ‘We zijn opgevoed met het idee dat je gelukkig bent als je veel koopt’

25 december 2021 om 15:30 Onderwijs

AMERSFOORT Jarenlang heeft Peter Kaim projecten gedaan bij tal van scholen: over zwerfafval, water en klimaat. Hij kent de verschillen in aanpak van scholen die bepalen hoeveel ruimte er is voor duurzaamheid. Naast het werk als gastdocent werkt hij momenteel ook als docent scheikunde en docent ontwerpen en onderzoeken bij ‘t Hooghelandt College in Amersfoort. 

,,Mijn leerlingen begrijpen de noodzaak van duurzamer leven. Ze leren over het broeikaseffect en klimaatverandering, dat krijgen ze bij meerdere vakken.” Het gedrag aanpassen is echter het grote probleem: ,,We weten ook dat sporten gezond is, en blijven toch op de bank zitten. Ik heb bij veel gastles projecten geprobeerd om afval te scheiden, maar het is mij niet gelukt om scholen het daadwerkelijk te gaan doen.”

Kaim gaat graag verder de diepte in, bijvoorbeeld tijdens het vak onderzoek en ontwikkeling waar hij extra aandacht aan duurzame thema’s kan geven. Tijdens het gesprek strooit hij met weetjes en visie op het onderwerp. Zo wordt het bijvoorbeeld duidelijk wat veel eendenkroos eigenlijk betekent; hoe zwerfafval naast het zeeleven ook het grondleven bedreigt en komen verschillende ideeën langs over hoe het onderwijs er ook uit zou kunnen zien.

Duurzaam onderwijs
Het klimaat en duurzaamheid worden steeds meer genoemd, maar wordt de volgende generatie ook wel voorbereid op een duurzame toekomst? Daarover gaat een nieuwe podcastserie over duurzaamheid in het onderwijs. Maiken Larsen verkent het thema in zes gesprekken met Amersfoortse docenten met veel kennis en ervaring rond het thema duurzaamheid èn met middelbaar en/of hoger onderwijs. Hoe veel ruimte is er in het curriculum voor duurzaamheid?


Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie