Afbeelding
Gemeente Amersfoort

Fietsverlichtingscampagne op het Eemplein zet jongeren in het licht

1 december 2021 om 14:10 Maatschappelijk

AMERSFOORT Om het gebruik van goede fietsverlichting te stimuleren, staat van donderdag 2 december tot en met 12 december op het Eemplein in Amersfoort de ‘snap into the light box’. In deze mobiele box kunnen jongeren hun eigen Snapchat- en Instagramberichten maken met speciale blacklightfilters. Met de gemaakte foto’s en video’s maken ze kans op prijzen. De box is onderdeel van de fietsverlichtingscampagne AAN in Utrecht, geïnitieerd door de provincie Utrecht.

Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland blijkt dat elf procent van de fietsers denkt dat een reflector voldoende bescherming biedt in het donker. Daar komt bij dat een kwart van de fietsers een kapotte fietslamp niet zou vervangen. Dit brengt risico’s met zich mee: met goede verlichting neemt de kans dat een fietser in het donker wordt aangereden met twintig procent af.

FILTERS Om het bewustzijn onder jongeren te vergroten, draait het in de campagne AAN om het zichtbaar maken van jezelf in het donker. In de ‘Snap into the light box’ kunnen jongeren foto’s en video’s maken voor hun social media kanalen met speciale filters die in het teken staan van de actie.

HANDHAVING Naast de bewustwordingsacties zijn er ook extra handhavingsacties gedurende de winterperiode. Zo zijn er onaangekondigde acties waarbij BOA’S en politie het fietsverkeer controleren op het hebben van goede verlichting. Wanneer dit niet het geval is, kan gekozen worden om het licht, ter plekke, tegen vergoeding te laten maken door de bij de actie aanwezige fietsenmaker. Als dit niet mogelijk of gewenst is, volgt een boete van zestig euro. 

Meer informatie over het project is te vinden op de website www.aaninutrecht.nl

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie