Capella Amersfoort zal vandaag, op zaterdag 30 oktober, voor het eerst sinds de lockdown optreden.
Capella Amersfoort zal vandaag, op zaterdag 30 oktober, voor het eerst sinds de lockdown optreden. Ditta van Gent

Capella Amersfoort zingt in Elleboogkerk

30 oktober 2021 om 11:00 Muziek

AMERSFOORT Capella Amersfoort zal op zaterdag 30 oktober voor het eerst sinds de lockdown voor het voetlicht treden. Dat gebeurt met twee concerten in de Elleboogkerk, één om 17.00 uur en één om 20.00 uur. Het koor zal worden begeleid door de instrumentalisten van Faelix Baroque Ensemble dat eveneens onder leiding staat van Anthony Scheffer. Scheffer kijkt met een gerust gevoel naar de komende concerten. ,,We hebben in de lockdown natuurlijk hard kunnen repeteren en moesten de uitvoering van dit repertoire steeds uitstellen. daardoor konden we het verfijnen en verfraaien en raakte het steeds vertrouwder.” Het programma van 30 oktober is met zorg en rekening houdend met eventuele beperkingen gekozen. ,,We dachten na over een programma dat met een noodgedwongen beperkt publiek toch te realiseren zou zijn. Dankzij de medewerking van Felix Baroque waar ik ook voor sta, konden we repertoire met begeleiding zoeken. Daarom kozen we ook voor twee uitvoeringen op een dag. We wisten toen niet dat de coronaregels nu wat meer mensen per concert toelaten.”

Anthony Scheffer maakte in zijn programma een logische opbouw die toont hoe verschillend het Magnificat steeds muzikaal werd vorm gegeven. ,,Het programma bestaat uit vier maal het Magnificat. Dat is de lofzang van Maria waarin zij verhaalt over haar persoonlijke band met God die haar koos om zijn enig geboren zoon te baren. Van dit lied bestaan niet alleen verschillende Gregoriaanse melodieën, maar het is ook talloze malen gecomponeerd. Capella Amersfoort koos voor Het Magnificat van Vivaldi wat vooral dramatisch van sfeer is. Zijn Magnificat ooit uitgevoerd door het koor en orkest van de Pieta heeft iets tragisch, onschuldigs, mystieks en hoopvols: woorden die parallel lopen bij de iconografie van Maria in de Italiaanse Barok. Het Magnificat in bes groot van Durante is vrolijk en opgewekt gekleurd. Zijn Magnificat is ook tamelijk onbekend. Zijn muziek klinkt pragmatisch en divers. In zijn Magnificat klinkt opnieuw de gregoriaanse melodie van de lofzang van Maria en is er veel te beleven voor de koorzangers. Het Magnificat van Zelenka is gebaseerd op het gregoriaanse Magnificat. Als een antifoon keert deze parafrase een paar keer terug terwijl de sopraan de solo’s zingt. De stijl van Zelenka is beduidend anders dan die van Bach. Waar Bach wat archaïsch overkomt, horen we bij Zelenka het idioom van zijn Italiaanse docent Antonio Lotti en de invloeden van Durante en Vivaldi. De cantate Meine Seele erhebt den Herren BWV 10 van J.S. Bach is gebaseerd op de Lutherse traditie en in het Duits verhaald. De cantate BWV 10 is een typische koraal cantate waarbij de lutherse koraalmelodie duidelijk te horen is in de sopraanpartij van het openingsdeel. Als Bach de hoofdmelodie naar de alten schuift illustreert Bach hiermee de dialoog tussen Maria en Elisabeth. De tekst van de delen die volgen is een parafrase op de Latijnse tekst van het Magnificat. Voor de twee bescheiden Lutherse feestdagen voor de maagd Maria schreef Bach naast cantate BWV 10 ook zijn beroemde Magnificat.”

In afwachting van de definitieve bestemming geeft Flehite ruimte aan verenigingen en stichtingen om de Elleboogkerk voor culturele doeleinden te gebruiken

Anthony Scheffer constateert dat de koorklank niets aan kracht en uitstraling heeft ingeboet. “De coronaperiode heeft ons sterker gemaakt. We repeteerden elke week via zoom. Er waren dan online repetities in verschillende stemgroepen in outbreakrooms. Ook was er incidenteel een gastspreker over een aan koorzang verwant onderwerp. En dan was er nog de Nieuwsbrief waarmee we het koor informeerden over actuele zaken. En soms maakten we tijd vrij voor een virtueel borreluur waarbij we elkaar wat meer ongedwongen konden ontmoeten. Door al deze acties zijn we als koor zeer hecht gebleven en dat vertaalt zich ook in de koorklank. Toen het weer deels mocht hebben we een tijdje op drie en later op anderhalve meter afstand gezongen. Zo studeerden we kleine motetten in. In februari 2020 gaven we ons laatste concert. Het concert van 30 oktober is het eerstvolgende”.

Heel bijzonder is ook de locatie: De Elleboogkerk aan de Langegracht. ,,In afwachting van de definitieve bestemming geeft Flehite ruimte aan verenigingen en stichtingen om de Elleboogkerk voor culturele doeleinden te gebruiken. Wij maken daar dankbaar gebruik van, want de akoestiek is fantastisch.” Capella Amersfoort is het oudste kamerkoor van Amersfoort want het werd in 1969 opgericht als Gereformeerd Kamerkoor door Jannes Munneke. De in Amersfoort geboren Anthony Scheffer leidt het ensemble sinds 2015.

door Peter Bruinsma

Magnicat bij Capella Amersfoort en Faelix Baroque Ensemble onder leiding van Anthony Scheffer, zaterdag 30 oktober, Elleboogkerk, 17.00 uur en 20.00 uur. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie