Afbeelding
Foto door cottonbro via Pexels

5 verschillende typen posters en zo vallen ze op!

19 oktober 2021 om 08:56 Partnercontent

Posters zijn voor elke organisatie een uitstekende manier om op te nemen in je promotiemateriaal  voor. Dit sterke staaltje fysieke reclame wordt al vele jaren ingezet vanwege zijn veelzijdigheid en betaalbaarheid om onder meer de naamsbekendheid te vergroten. Posters zijn onmisbaar in het buitenbeeld en worden vanwege hun zichtbaarheid vaak betrouwbaarder beaamd dan andere vormen van reclame. Mocht je willen weten welke factoren een rol spelen bij het maken van een posterconcept, lees dan snel verder! 

Baseer het ontwerp op de doelstelling 

Wil je posters laten drukken? Dan is het belangrijk om de synergie tussen het ontwerp en de beoogde doelen te waarderen. De meest voorkomende doeleinden voor posters zijn als volgt: 

  Informatief

Informatieve posters zijn gemaakt om te onderwijzen en hebben het doel om informatie te delen over bepaalde gegevens. In de beste gevallen zijn dergelijke posters op feiten gebaseerd en zijn het visuals die op een overzichtelijke manier bepaalde topics bespreekbaar maken. 

  Motiveren

Posters die motiveren zijn bedoeld om positieve emoties op te wekken bij de ontvangers. Dit zijn hulpmiddelen om mensen hun leven te verbeteren en die je aanzetten om nieuwe perspectieven aan te nemen. Dit zijn meestal posters met motiverende citaten en slimme, pakkende teksten die worden weergegeven in uitdagende typografie en met inspirerende afbeeldingen. 

  Adverteren

Posters in de vorm van een advertentie zijn doorgaans ontworpen en beladen met subliminale berichten en symboliek, bedoeld om te inspireren en provoceren. Wat het ook mag zijn, een reclameposter is zelden neutraal! Advertenties brengen vaak een wow-factor met zich mee en kunnen ontzettend overtuigend of juist hilarisch zijn. 

  Onderzoek 

In tegenstelling tot informatieve posters, maken onderzoeksposters het onderscheid vanwege een serieuzer tintje. Dergelijke posters zijn speciaal gemaakt om een bepaalde doelgroep te bereiken die reeds achtergrondkennis heeft opgedaan van het onderwerp. Dit zijn posters die vaak meer tekst bevatten en vereisen meer aandacht en tijd van de ontvanger. Onderzoeksposters worden doorgaans gebruikt in academische gemeenschappen om de belangrijkste bevindingen te delen.

  Reizen 

Hoewel reisposters kunnen worden gezien als advertentieposters, verdienen dit soort posters een speciale plaats. Reisposters zijn namelijk bijzonder omdat ze tijdloos zijn en altijd van toepassing zijn geweest in het buitenbeeld. Het doel van reisposters is om de reislust op te wekken en de aantrekkelijke elementen van een reisbestemming vast te leggen. Denk hierbij aan een typisch herkenningspunt van een bepaalde trekpleister. Reisposters roepen een  speciale ervaring op, omdat ze de taak hebben om de meest wezenlijke momenten van de bestemming in beeld te brengen. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie