Het Stationsgebied van Amersfoort
Het Stationsgebied van Amersfoort BDU

Wethouder: fietstunnel kómt er gewoon

30 mei 2018 om 10:46 lokaal

AMERSFOORT Inspraak bij de herinrichting van het Stationsgebied, de aanleg van een fietskelder daaronder en een tunnel naar die kelder? Dat kan wel, maar slechts tot op zekere hoogte. Dit is de strekking van een bericht van het college van b en w aan de gemeenteraad. Verkeerswethouder Hans Buijtelaar acht bepaalde onderdelen van de plannen zó essentieel, dat hij daaraan wil vasthouden, wat de buurt er ook van mag vinden. Het betreft de fietstunnel naar de kelder en de entree daarheen. 

Jeroen de Valk

Buijtelaar schrijft: ,,Voor het college is het uitgangspunt een tunnel, die vanuit de kelder in zuidelijke richting onder de busbanen en de weg door loopt en ergens tussen Friesland Campina en de oude Rechtbank uitkomt. Varianten waarbij de tunnel bijvoorbeeld verbonden wordt met het Smallepad vallen daar dus niet onder.''

De entree naar de tunnel komt dus bij de Berkenweg, de fietsers kunnen daar al rijdend naar binnen en vervolgens leidt de tunnel hen onder de Stationsstraat door naar de fietsenkelder onder het Stationsplein.

AANNEMER De VVD-wethouder - die gezien de winst van zijn partij bij de verkiezingen vrijwel zeker op zijn plek zal blijven - wil vaart maken met de aanleg van dit alles. In de tweede helft van 2018 moet een aannemer zijn geselecteerd en in 2019 kan dan de bouw van start gaan. Buijtelaar zal hoe dan ook de uitkomst van één amendement respecteren: het verzoek van de raad om de kelder via een lift toegankelijk te maken. Anders ligt dat met een tweede aangenomen amendement, over 'participatie' ofwel inspraak van de burgers.

De wethouder: ,,Het college heeft inmiddels gesproken met een vertegenwoordiging van bezorgde bewoners van de Johan van Oldenbarneveltlaan en de Berkenweg.'' Daarbij ging het vooral om de tunnelentree; bewoners stelden voor de aanleg daarvan uit te stellen. Ze vrezen veel extra drukte, pal voor hun huis, en daarmee toenemende onveiligheid.

FIETSENZEE Het college is echter wat ongeduldig, onder meer omdat de gemeenteraad al heeft aangegeven dat er haast moet worden gemaakt. De dagelijkse fietsenzee op het Stationsplein, daar moet toch echt een einde aan worden gemaakt. Voorts dreigt bij uitstel dat de budgetten - gebundeld in het project Beter Benutten - verloren gaan. Hierin werken allerlei 'mobiliteitspartners' van Midden-Nederland samen.

SPOORCAFÉ Op woensdagavond 13 juni wil het college politici, omwonenden en andere belangstellenden ontvangen bij een eerste 'Spoorcafé', te houden in het Huis van de Gezondheid aan het Stationsplein. Het is de vraag of tegen die tijd de gemoederen wat tot bedaren zijn gekomen. Begin dit jaar roerden omwonenden zich in de raadszaal; ze zaten niet bepaald te wachten op de uitgebreide werkzaamheden, waarna ze te maken krijgen met een dagelijkse stroom fietsers en kunnen uitkijken op de entree van een fietstunnel.

De protesten waren zo heftig, dat raadsleden zich achter de oren krabden; was de 'participatie' wel bevredigend verlopen? Désirée Steenbeek (Actief) vond dat de buurt te weinig was gehoord. Marijke Jongerman (SP) vond dat het inspraaktraject 'geen schoonheidsprijs verdiende'. Dillian Hos (GroenLinks) meende dat de buurt was 'overvallen' .

De kelder gaat de gemeente een kleine tien miljoen kosten en moet ruimte bieden aan zo'n 5200 fietsen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie