Kunstenaar Suus Kooijman in haar Achterveldse atelier: ,,Het werk laat mij ingrijpen als dat nodig is’’
Kunstenaar Suus Kooijman in haar Achterveldse atelier: ,,Het werk laat mij ingrijpen als dat nodig is’’ Suus Kooijman

Suus Kooijman gebruikt oude techniek van de Grieken en Romeinen

4 augustus 2021 om 15:00 Kunst

AMERSFOORT In het Mondriaanhuis is momenteel de tentoonstelling ‘Ode aan het landschap’ te zien. Naast vroege werken van Piet Mondriaan zien we werk van vijf hedendaagse kunstenaars, die ieder op geheel eigen wijze het landschap vastleggen. Ook de werken van Suus Kooijman zijn hier onderdeel van.

Toen Suus Kooijman (Stoutenburg 1960), die woont en werkt in Achterveld, net begon met schilderen zocht ze naar een ‘ruwe huid’ op het doek. ,,In mijn atelier zag ik een kaars liggen en daarmee ben ik gaan experimenteren. Het gesmolten kaarsvet gaf een mooi effect maar bleek helaas niet toekomstbestendig. Ik ben me verder gaan verdiepen in de oude techniek van de Grieken en Romeinen: encaustic, wat inbranden betekent. Ze mengden gesmolten bijenwas pigmenten en harsen. Hiermee werd de ondergrond beschilderd. Met een verwarmd mes werd de voorstelling nabewerkt om de afbeelding dieper in de ondergrond te krijgen.’’

GASVLAM ,,Ik heb deze techniek in een modern jasje gestoken. Ik bouw de lagen bijenwas en pigmenten op en gebruik vervolgens een gasvlam, een verwarmd paletmes, een hete strijkbout om de gewenste effecten te krijgen. Zo ontstaan er beelden waarin ik ingrijp als ik dat noodzakelijk vind. Ik werk als het ware samen met het materiaal, voeg elementen toe, en schrap eventueel dingen weg tot ik het beeld sterk genoeg vind.’’ In 2000 is Suus begonnen met schilderen waarbij ze zich vaak laat inspireren door materieel verval, zoals oude bedrijfsgebouwen, haveloze wanden, of architectuurelementen. Zelfs haar ateliervloer dient als inspiratie. De werken die ze maakt zijn onderhevig aan de omgeving, de weersinvloeden. ,,Ik hou ook van verstilling, zoek eerder naar de emotie dan naar woorden.’’

BEZIELING Suus werkt op haar best wanneer ze bezield raakt en kan werken in een flow. Toch zijn ook planning en organisatie noodzakelijk. Ze werkt samen met meerdere galeries in binnen en buitenland en dan moet uiteraard de agenda soms aangepast worden. Maar agenda of niet, bepalend is voor Suus de innerlijke behoefte om iets te maken, die haar steeds weer naar het atelier drijft. 

ECHT AUTONOOM De kunstenaar bewondert zowel het abstracte werk van Mondriaan als zijn vroegere werk. Zij zelf heeft altijd abstractie en naturalistische vormen in allerlei mengvormen gehanteerd. In sommige periodes heeft abstractie sterk de overhand; op dit moment gebruikt ze vaker naturalistische of fotografisch aandoende elementen. Ze noemt Mondriaans werk ‘echt autonoom’ en daar hecht zij ook voor zichzelf veel waarde aan.

Tot en met 31 oktober is het werk van Suus Kooijman te zien in het Mondriaanhuis in tentoonstelling ‘Ode aan het landschap’. Daarvoor maakte ze een serie waarin de Eem in Amersfoort centraal staat. Naast Kooijman exposeren ook John Konijn, Frans Kanters, Gerco de Ruijter en David Pronk.

Door Riske van der Zee

Willem Japp Van Essen
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie