Leerlingen aan het werk
Leerlingen aan het werk Farel College

Eindsprint Farel groot succes: unieke kans voor leerlingen om achterstanden weg te werken

1 juli 2021 om 16:12 Lokaal Deel je nieuws

De Farel Academy aan de J.P. Sweelinckstraat van het Farel College staat twee weken in het teken van de Eindsprint. Deze duurt van maandag 28 juni tot en met vrijdag 9 juli. De school biedt met de Eindsprint leerlingen de mogelijkheid hun achterstanden weg te werken die zij door alle coronamaatregelen hebben opgelopen.

“Een uniek traject, inmiddels zijn meer dan 100 leerlingen elke middag op de Sweelinckstraat hard aan het werk”, zegt projectcoördinator Koert Baas. Leerlingen worden geholpen met planning, studievaardigheden en krijgen ondersteuning bij het leren van de leerstof. “Onze eigen vakdocenten
ondersteunen de Eindsprint met inhoudelijke hulp bij de vakken waar onze deelnemende leerlingen behoefte aan hebben”, legt coördinator Baas uit. “Op ons maakt het grote indruk dat zoveel leerlingen deze twee weken vrijwillig elke middag bezig zijn om achterstanden weg te werken. We
zijn trots op zo’n houding! Wij wilden graag nog voor de zomervakantie leerlingen de mogelijkheid bieden om volgend jaar met een schone lei te kunnen beginnen. Zij hebben door corona soms achterstanden opgelopen. Wij voelden de noodzaak daar nu nog wat aan te doen en dat is volgens leerlingen, ouders en ons geslaagd met deze Eindsprint.”

Maandag 28 juni begon de Einsprint door met iedere leerling een intakegesprek te houden. Daarna
werkten groepjes van ongeveer 10 leerlingen onder leiding van twee begeleidersin het leslokaal. Iedere leerling wordt elke middag tenminste een half uur individueel gecoacht hoe hij of zij de leerstof het beste kan aanpakken. Daarnaast overleggen leerlingen met de vakdocenten in de
spreekuren.

“Het is een intensief programma voor de leerlingen, met als doel een betere basis voor volgend lesjaar, na dit bijzondere coronajaar. Leerlingen en ouders waarderen de Eindsprint positief. Zo gaven leerlingen aan dat ze het fijn vinden dat hen deze mogelijk werd geboden. Heel positief vinden leerlingen de een op een begeleiding bij bijvoorbeeld het goed leren plannen. Ook dat er in groepjes
van maximaal drie leerlingen les wordt gegeven door docenten helpt echt om de leerstof beter te begrijpen. Ook docenten hebben er veel plezier in om bij de Eindsprint te kunnen helpen. Ouders lieten weten dat ze het een fantastisch initiatief vinden en veel waardering hebben dat de school dit zo oppakt.“

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie