Afbeelding
Syntus Utrecht

Provincie Utrecht start herstelplan voor regionaal openbaar vervoer

28 mei 2021 om 13:52 Verkeer en vervoer

AMERSFOORT Het openbaar vervoer met bus en tram in de provincie Utrecht heeft vanwege de coronacrisis zware klappen opgelopen. Begin 2020 liep het aantal reizigers terug tot minder dan 30 procent, wat forse gevolgen had voor de financiële positie van de vervoersbedrijven en de provincie als opdrachtgever. Dit heeft ook gevolgen voor de dienstregeling aan de reizigers. Toch gloort er ook licht aan het einde van de tunnel, volgens het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht, dat in een Statenbrief een herstelplan aankondigt.

Het meest zwarte scenario, waarbij in 2022 gekort moet worden met 30 procent op de exploitatie van het openbaar vervoer, is niet langer aan de orde, volgens de provincie.

TOEKOMSTSCENARIO De provincie heeft vervoerders U-OV en Syntus Utrecht gevraagd om plannen te maken voor een dienstregeling 2022 die rekening houdt met twee toekomstscenario’s. In het meest optimistische draaiboek gaat de provincie Utrecht ervan uit dat de reizigersaantallen dusdanig stijgen, dat het volstaat om gemiddeld met 10 procent af te schalen op de beschikbare uren voor de dienstregeling van volgend jaar. In het voorzichtige scenario wordt uitgegaan van 20 procent minder aanbod. In september maken Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht een keuze tussen deze scenario’s.

,,Deze twee toekomstscenario’s passen het beste bij de (financiële) situatie zoals we die nu kennen”, aldus de provincie. ,,Tegelijk blijven er veel onzekerheden over de ontwikkeling van het aantal reizigers, en of het Rijk in 2022 de ov-sector blijft steunen.”

TARIEFVERHOGING Een ander belangrijk uitgangspunten voor de nieuwe dienstregeling, is dat er geen structurele tariefverhoging voor reizigers moet plaatsvinden, aldus de provincie. ,,Voorkomen moet worden dat reizigers extra moeten gaan betalen vanwege de financiële tekorten. Ook wordt aan de vervoerders gevraagd om in te spelen op de veranderende vraag doordat veel mensen blijven thuiswerken met reizigerspromotie en -acties.” Ook belangrijk voor de provincie zijn zaken als: de loopafstand naar de haltes, de bereikbaarheid van dorpskernen en het flexibel kunnen inspelen op tussentijdse veranderingen in de vraag bij reizigers.

Afhankelijk van de herstelprognose kunnen de tekorten in het Utrechts ov tot en met 2025 oplopen tot 75 miljoen euro. Het kan tot eind 2025 duren voordat de bezetting van het openbaar vervoer weer op het niveau ligt van voor corona.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie