Afbeelding
Designthinkingworkshop

Regio Amersfoort innovatiever dankzij corona en Design Thinking

2 maart 2021 om 11:02 Partnercontent

Het afgelopen jaar heeft ons duidelijke lessen geleerd. Zo zijn we eraan herinnerd hoe belangrijk onze vrijheid is, worden duizenden ondernemers overeind gehouden door onze overheid, en hebben veel mensen ervaren dat het prettig kan zijn om deels thuis te werken.

Een andere grote les is de noodzaak voor organisaties om zichzelf opnieuw uit te kunnen vinden. Zo zijn ook ondernemers in Amersfoort druk aan het innoveren en digitaliseren geslagen. Sommige ondernemers gooiden zelfs hun hele businessmodel om. Iemand die dagelijks bezig is met innovatie is Rik van der Wardt, oprichter van een bureau dat zich richt op innoveren met Design Thinking. We stelden hem enkele vragen over wat Design Thinking is en de vlucht die innoveren neemt in deze tijd.

Kun je kort uitleggen wat Design Thinking is?

Design Thinking is een werkwijze waarmee je op effectieve en efficiënte wijze van complex probleem naar innovatieve en geteste oplossing kunt komen. De wereld waarin we leven is zo complex geworden dat we voor veel lastigere vraagstukken in een patstelling komen te staan. Teams die met Design Thinking werken krijgen soms weer beweging in dergelijke problemen en komen tot oplossingen. De manier van samenwerken kenmerkt zich door een sterke focus op alle betrokken partijen (mensgericht), kent een uitgebreide creatieve fase (gericht op het nieuwe), en predikt om ideeën laagdrempelig uit te werken en direct te testen (focus op snel feedback verzamelen en verbeterslagen maken).

Vind je het opvallend dat steeds meer organisaties in regio Amersfoort Design Thinking als werkwijze adopteren?

Het is absoluut geen verrassing dat ondernemers met Design Thinking zijn gaan werken afgelopen jaar. Corona heeft ons gedwongen om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor de problemen waar we voor gesteld werden. Zo hebben ondernemers rekening te houden met een gevaarlijk virus, wisselend overheidsbeleid, en soms angstige werknemers of klanten. Als je binnen deze context jouw dienstverlening wilt vernieuwen dan is het fijn om de uitgangspunten van Design Thinking te hanteren: ga in gesprek met alle stakeholders, genereer veel nieuwe ideeën en kies de beste, ontwikkel een vereenvoudigde versie van jouw idee en vraag feedback. Zo ontwikkel je in een onzekere context op laagdrempelige wijze innovatieve dienstverlening. Hiermee beperk je je investering vooraf en vergroot je je kans van slagen dankzij het iteratieve karakter.

Welke organisaties kloppen vooral bij jullie aan?

Het is lastig te zeggen binnen welke organisaties Design Thinking momenteel het meest gebruikt wordt. Wij zijn een adviesbureau en als je geholpen wilt worden kost dat natuurlijk wat. De organisaties die het het hardste nodig hadden in de corona-crisis waren misschien juist ook degenen die even geen adviesbureau in wilden huren. Los van dat er natuurlijk minder organisaties bij ons kwamen gedurende de lockdown-periodes zie ik eigenlijk geen grote verschuivingen in ons klantenbestand. Alle sectoren zijn daarin redelijk evenwichtig vertegenwoordigd.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie