Klapstuk van de opening was het optreden van oud-leerling Johan Kettenburg.
Klapstuk van de opening was het optreden van oud-leerling Johan Kettenburg. Ruth Kemp

Prof. Groenschool bestaat veertig jaar

13 april 2018 om 07:19 lokaal

AMERSFOORT Het startsein voor een reeks van activiteiten waarmee de Amersfoortse Auris Prof. Groenschool het veertigjarig bestaan markeert is woensdag 4 april gegeven.

Peter Bruinsma

Elk voorjaar kiest de school voor een gezamenlijk te beleven en uit te voeren schoolbreed thema. Dit jaar werd gekozen voor het thema Feest. In elke groep wordt daar in de uitwerking op gevarieerde wijze vorm aan gegeven. Medewerkers en leerlingen lieten in een wervelende show in toepasselijke kleding allerlei soorten feesten de revue passeren.

Klapstuk van deze grootse opening was het optreden van zanger en oud-leerling Johan Kettenburg. Hij kwam in 1977 als vijfjarige kleuter met gehoorproblemen op de net opgerichte Prof. Groenschool aan de Kortenaerstraat in Amersfoort en bleef daar tot zijn overstap naar het voortgezet onderwijs. Kettenburg heeft warme herinneringen aan zijn tijd op de Prof. Groenschool en heeft zelfs nog frequent contact met een oud-leerkracht en een oud-klasgenoot.

De nu 45-jarige Johan Kettenburg werd glaszetter, maar kreeg een bedrijfsongeval en moest zijn werk neerleggen. Zijn hobby - zingen - werd zijn nieuwe werk. Zijn glansrijke optreden in Bloed, zweet en tranen maakten hem bekend in Nederland. Als volkszanger heeft Kettenburg zijn draai gevonden. Hij laat zien dat je zelfs met een auditieve beperking je droom waar kunt maken.

In de afgelopen veertig jaar is er wel het nodige veranderd. De school staat nu aan de Hooglandseweg-Noord in Amersfoort en telt 19 groepen voor leerlingen van 4 tot 12 jaar. Met 287 leerlingen en ongeveer 85 medewerkers heeft de school een forse groei doorgemaakt. Voor het grootste deel bestaat de school uit leerlingen met TOS, een taal-ontwikkelingsstoornis, die zich vooral uit in problemen met de communicatie met de ander. Er zijn nog maar elf slechthorende kinderen.

Teamleider Tineke Mulder benadrukt het grote verschil met het reguliere onderwijs. ,,Veel leerlingen hebben auditieve taal-verwerkingsproblemen en hebben baat bij apparatuur waardoor ze gerichter luisteren. De leerkrachten spreken rustig en leerstof wordt in kleine stapjes met extra herhaling, ondersteunende gebaren en visuele ondersteuning aangeboden. Veel nadruk ligt op de taal- en woordenschatlessen met daarin een groot aandeel voor de logopedisten. Sleutelwoord daarbij is respect en veiligheid. Het is een arbeidsintensieve vorm van onderwijs waarbij ondersteunende leerkrachten, logopedisten, assistenten, pedagogen, intern begeleiders en teamleiders samen met de leerkrachten de ontwikkeling van de leerlingen stimuleren en in kaart brengen." Juist voor de efficiënte wijze waarop de Auris Prof. Groenschool de vorderingen en ontwikkeling van hun leerlingen administreert in een leerling-volgsysteem werd de school tot drie keer toe tot Excellente school verklaard.


Op woensdag 18 april wordt de feestweek afgesloten en kunnen de kinderen tijdens de inloopavond hun geknutselde spullen laten zien.

Klapstuk van de opening was het optreden van oud-leerling Johan Kettenburg.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie