Vragen over aanleg Kersenbaan

16 december 2013 om 00:00 Nieuws

Het was een tumultueuze avond in conferentiecentrum De Eenhoorn, waar geen van de driehonderd stoelen onbezet bleef. Wethouder Hans Buijtelaar (VVD) kreeg een spervuur van vragen over zich heen. Zoals over de compensatie van de kap van duizend bomen, ook in particuliere tuinen, in plaats van de geplande 300; de uitstoot van fijnstof; geluidsschermen voor je achterdeur; sluipverkeer; verkeersinfarct op het Julianaplein; afslagen op de nieuwe route; geluidsoverlast en de wegvallende omzet voor de middenstand. Buijtelaar had er een hele klus aan om de aanvallen te pareren. ,,Voor die bomen komen er 121 voor terug, dat is wel twaalf procent", antwoordt hij enthousiast op vragen over de kaalslag en de vernietiging van een natuurgebied. Een toehoorder voegde cynisch daaraan toe. ,,Op het terrein waar nu het Elisabeth-ziekenhuis staat." Volgens Buijtelaar laten metingen zien dat het wel meevalt met het fijnstof en de verwachte verkeerschaos op het Julianaplein. Middenstanders kunnen verhaal halen als ze planschade leiden en bij een voorlopige situatie mag het geluid boven de 48 decibel komen. ,,Ja, er zal overlast zijn. Daar wind ik geen doekjes om. Maar die zullen wij tot een minimum beperken", is de belofte.

AMERSFOORT - Zeg 'Roethof', en bijna elke Amersfoorter weet waar je het over hebt. IJs. Dit markante ijsverkooppunt dreigt echter te verdwijnen wanneer de tweede helft van de Kersenbaan voltooid is. ,,Ik laat het maar op mij afkomen. Ik heb een goed product, waar mensen zelfs voor uit Hilversum komen," zegt uitbaatster Marianne Greveling berustend. Wat ze wel zeker weet is dat het één grote ellende gaat worden. Vooral voor de middenstand in de directe omgeving van de Roethofkruising, zowel tijdens als na de werkzaamheden die half 2015 afgerond moeten zijn. Tijdens een informatiebijeenkomst, vorige week, bleken er veel vragen te zijn onder de omwonenden.

Somber

Wim de Jong, die een brood- en banketzaak heeft aan de kruising ziet het somber in. En dat laat hij merken ook. ,,Dit kost mij straks alle omzet," bijt hij de wethouder door de microfoon toe. Een dag later legt hij de situatie uit. ,,Die planschade moet je achteraf aantonen. Dat wordt een juridisch steekspel. Ik ben straks gewoon niet meer bereikbaar met de auto en dan gaat mijn vaste cliëntèle wel ergens anders naar toe. En dat geldt voor meerdere zaken zoals de Doe Het Zelvia als het hier straks eenrichtingsverkeer is." Hij heeft de huur, onder voorbehoud, alvast per 1 november opgezegd bij Marianne Greveling, die eigenaar is van het pand. Wat haar het meest stoort is dat in haar beleving de gemeente gewoon niet naar haar burgers luistert. ,,Ze houden wel inspraakavonden waar ze je aanhoren. Maar daarna doen ze toch wat ze bedacht hebben. Ze halen gewoon de schouders op. Alleen de rotonde plaatsen was meer dan genoeg. Die Kersenbaan is totaal overbodig."

Daar is Hans Verburg, die een dierenspeciaalzaak op de Arnhemseweg heeft, een paar honderd meter van de spoorwegovergang, het helemaal mee eens. Hij is niet naar de bijeenkomst geweest omdat hij zoals hij zegt 'geen zin heeft om aan te horen hoe ze straks gepijnigd gaan worden'. ,,Vanaf de kruising tot aan de Lorentztraat wordt het autovrij gebied. Dus ben ik niet meer beleverbaar en klanten moeten rondjes rijden om hier te komen. Die gaan straks ergens anders naar toe. En ik ga echt niet wachten op die ene klant die dan nog komt. Het is een prestigeproject van personen die een stempel op de stad willen zetten en die een 100-jarige beukenboom bij mij achter willen laten kappen. Met alleen die rotonde waren we klaar geweest en op het Julianaplein is het al een chaos. Dus straks helemaal" , aldus Verburg.

Ander heikel punt, weet een buurtbewoner te vertellen, is de hondenpoep waar volgens hem niet veel mensen bij stilstaan. ,,Als dat natuurgebied verdwenen is, kunnen al die hondenbezitters die daar dagelijks lopen er niet meer terecht. En wat dan?"

Ontlasting

Voor Gijs Peters van Neijenhof van de Werkgroep Arnhemseweg betekent de aanleg van het tweede deel van Kersenbaan eindelijk een ontlasting voor de oude klinkerweg waar dagelijks ruim 7500 voertuigen per dag overheen rijden. ,,Deze nieuwe ontsluiting is nu eenmaal de consequentie voor een stad die is gegroeid tot 160.000 inwoners en de ontwikkeling van grote kantoren in het stationsgebied waar veel personeel van buitenaf werkzaam is. Als je groeit moet je nu eenmaal de infrastructuur in orde hebben." Waar Peters van Neijenhof zich wel zorgen om maakt is het Julianaplein voor het verkeer dat de stad inrijdt. De weg houdt op bij de spoorwegovergang op de Leusderweg en het verkeer gaat dan rechtsaf de stad in richting De Plusmarkt. ,,En het is daar al erg druk. De stad uit, dat wordt stukken minder problematisch."

De werkzaamheden beginnen in januari met het afzetten van het gebied, het verwijderen van obstakels, afbreken van een bungalow en een onderzoek naar explosieven uit de Tweede Wereldoorlog en archeologische vondsten.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie