21 november 2013 om 00:00 Nieuws

Moderne Kloosterlingen

Honderden Amersfoortse meisjes hebben er ooit op school gezeten. Met een oppervlakte van 25.000 vierkante meter is het niet alleen het grootste rijksmonument van Amersfoort, maar ook het grootste klooster boven de rivieren. Toch kennen relatief weinig Amersfoorters het Klooster Onze Lieve Vrouw ter Eem aan de DaamFockemalaan. Eind 2009 vertrokken de laatste nonnen uit het immense pand, maar stil is het er allerminst. Onder regie van huidige eigenaar Amvest blijkt het klooster een broedplaats voor creativiteit, ontwikkeling en betekenis. Deze week een portret vanRockwood guitars and basses.

Modern ambacht in de oude fietskelder

Een vriend leert hem wat akkoorden op de gitaar van zijn zus, als hij een jaar of zestien is. Vanaf dat moment is Rob Ouwehand, eigenaar van Rockwoodmusic en Dacapo guitars and basses, verkocht. De gitaar wordt de liefde van zijn leven. Een aantal jaren later krijgt hij een serie artikelen uit een Amerikaans gitaarblad in handen: ‘Zo bouw je een gitaar’. De serie is niet eens compleet, maar dat weerhoudt autodidact Ouwehand er niet van om een prachtige elektrische gitaar te bouwen. Die eerste gitaar, een bloedrode Fender Stratocaster lookalike, heeft hij nog steeds en vormt het prille begin van zijn gitaarbouwbedrijf.

Toch duurt het nog tot Rob 54 is, voordat hij de sprong naar zelfstandigheid maakt. Tot dan toe had hij carrière gemaakt in de automatisering. In zijn vrije tijd verzamelt hij mooie stukken hout waaruit hij gitaren bouwt. Hij repareert gitaren van vrienden, zet er andere elektronica in en restaureert klassieke modellen als de Gibson ES 335 of Fenders Stratocaster uit de Fender customshop. Daarnaast speelt Rob in diverse bands zoals coverband Hit-it, waarmee hij al snel zestigoptredens per jaar in heel Nederland deed.

Verf tegen het plafond

Aanvankelijk begon Rob zijn bedrijf gewoon aan huis. Maar in vier jaar tijd wordt het huis krapper en krapper. Een serieuze gitaarbouwer heeft al snel vijftien tot twintiggitaren in diverse stadia van afronding staan. Dan is er natuurlijk een behoorlijke houtvoorraad nodig en liggen er altijd wel een aantal gitaren te wachten op reparatie of verkoop.

Daarnaast verdragen verschillende werkzaamheden elkaar slecht. Wil je gitaren lakken, dan mag er natuurlijk geen stof van het schuren meer in de lucht hangen. En bij gitarenbouw komt een hoop schuurwerk kijken. Tot frustratie van Robs vrouw vergeet hij weleens de deur naar het huis te sluiten als hij gaat schuren, waardoor het hele huis onder het fijne houtstof zit. Het kost hem een computer en heel veel stofzuigen.

Een ander talent van Rob geeft uiteindelijk het beslissende zetje ‘de deur uit’. Hij gaat weer tekenen met behulp van airbrush-techniek. ‘Hoe gaaf zou het zijn als ik die ontwerpen ook op gitaarbody’s zou kunnen zetten’, bedacht hij. En zo wordt er in huize Ouwehand opnieuw een kamer opgeofferd aan Robs gitaarbouwpassie. Maar als de verf, door een gesprongen kapje, op een gegeven moment tegen het plafond zit, is de grens van de groei in huis wel bereikt.

Potentie

Via gitarist David Kox die met zijn compagnon Olav Ramak een audiostudio in het Eemklooster heeft link naar pagina Pyntago, komt Rob in Ter Eem terecht. Waar weinig huurders heil zien in de voormalige fietsenstalling onder in de kelder van het Eemklooster, ziet Rob onmiddellijk de potentie. Hij valt voor de magie van het klooster. Hij schildert de fietskelder en laat een stevige groepenkast aanleggen voor al zijn apparatuur. In een hoekje bouwt hij een kleine studio annex kantoor en presto, Rob is klaar voor business.

Kruisbestuiving

Als historische getuige hangen de naamplaatjes van de zusters nog boven de werkbanken van Rockwood. Hier gaat Rob gitaarbouwcursussen geven. ,,Met je handen werken heeft iets therapeutisch. Dus ik wil mensen die behoefte hebben om eens even iets heel anders te doen dan ‘in hun hoofd zitten’, helpen bij het bouwen van gitaren. Daar is dit klooster natuurlijk de perfecte plek voor.’ Er hangt hier creatieve rust.

In de kelder ontstaat inmiddels een hele muzikale community en daardoor vindt er ook kruisbestuiving plaats. “Vaders komen mee met hun zoontjes die naar de DJ-school willen, en stappen dan bij mij over de drempel. Er staat altijd een tv aan met concerten. Het is hier natuurlijk een soort snoeptrommel voor al die gitaar spelende vaders, dus zo komt van het een het ander.” De drempel van Rockwood is hoe dan ook laag. ,,Ik bouw voor gewone mensen die graag een mooie gitaar willen, niet voor de ‘rich and famous’, dus iedereen met liefde voor mooie gitaren is hier welkom.”

Links

www.rockwoodmusic.com

info@rockwoodmusic.com

Twitter: @RobOuwehand

Facebook: Rob Ouwehand

Linkedin: Rob Ouwehand

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie