Vervolg aanbesteding Kersenbaan

30 mei 2013 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Het college van B en W heeft op basis van de definitieve ontwerptekeningen van de Kersenbaan een vervolgstap gezet in de aanbesteding van de Kersenbaan. Tegelijk zijn ook de financiën, risico's en de gunningcriteria voor de aanbesteding nader in kaart gebracht. Het college sluit daarnaast een contract met Prorail voor de werkzaamheden rond de spoorwegovergangen.

Nadat de aanbesteding eind maart is gestart zijn uit de ontvangen inschrijvingen vijf aannemers geselecteerd door middel van loting. Deze vijf aannemers worden uitgenodigd om met een voorstel te komen hoe en voor welk budget ze het project kunnen uitvoeren. Een van de kwaliteitspunten waarop wordt gelet, is hoe de aannemer in een korte tijd en met zo min mogelijk hinder voor de omgeving de aanleg van Kersenbaan kan realiseren.

Na de zomer besluit het college over de gunning van het project. Zoals vastgelegd in het coalitieakkoord, vindt de gunning aan een van de vijf kandidaten alleen plaats als de aanneemsom binnen het beschikbare budget past.

Naast duidelijke kwaliteitseisen voor de keuze van de aannemer worden ook allerlei basis voorwaarden in de gaten gehouden. Zo zijn de financiën en risico's in kaart gebracht. De financiën blijven binnen het budget en de risico's zijn beheersbaar. Daarnaast gaat het college een contract aan met Prorail over de samenwerking met Prorail die de opdrachtgever is voor de werkzaamheden bij de spoorwegovergangen op de route van de Kersenbaan.

De Kersenbaan wordt grotendeels aangelegd op een groenstrook langs het spoor, hiervoor is de kap van bomen noodzakelijk. Deze week is de kapvergunning verleend.

Dit besluit wordt gepubliceerd in de Stadsberichten van 5 juni 2013. Hierna ligt de vergunning 6 weken ter inzage (Stadhuisplein 1,informatiebalie) en kan bezwaar worden gemaakt.

Waar mogelijk worden rond de Kersenbaan nieuwe bomen geplant. Zo worden extra eiken geplant langs de Arnhemseweg(tussen Smaragdweg en A28), zodat er in totaal drie eikenrijen komen te staan. Daarnaast worden bomen geplant langs de Snoeckgensheuvel, een boom op het midden van de rotonde en een aantal bomen langs de Gerard Doustraat.

Met de aanleg van de Kersenbaan verbeteren de doorstroming van het verkeer, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in de omliggende woonstraten. Het eerste deel van de Kersenbaan, tussen Stationsstraat en de Leusderweg is in 2000 aangelegd. Het gaat nu om het deel van de Leusderweg tot de A28, waarvan de inrichting van kruispunt Roethof een belangrijk onderdeel is.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie