Fouten tijdens chloortransport in april

29 mei 2013 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - Tijdens een chloortransport per spoor zijn in maart verschillende fouten gemaakt. Dat is woensdag door de gemeente Amersfoort bekend gemaakt.Volgens de gemeente Amersfoort was weliswaar niet direct een onveilige situatie ontstaan, maar is het niet uitvoeren van een aantal maatregelen wel reden om aan de bel te trekken. De inspectie Leefomgeving en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft een onderzoek ingesteld.

Eén keer per twee jaar rijden enkele chloortreinen vanuit Duitsland naar Rotterdam, via onder andere Amersfoort. Aan dit vervoer zijn strikte voorwaarden verbonden, om het transporteren van chloor veilig te laten verlopen. in en persbericht laat de gemeente Amersfoort weten dat in april bij de gemeente bekend dat in maart enkele maatregelen niet goed zijn uitgevoerd.

De gemeente Amersfoort heeft een bestuurlijk overleg ingelast met ProRail als beheerder van de infrastructuur, waarin ProRail de gemeente open en adequaat nader heeft geïnformeerd over de onregelmatigheden en waarin de gemeente haar zorg en teleurstelling er over heeft geuit. Het is volgens de gemeente essentieel dat alle betrokken partijen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen lering trekken uit de gebeurtenissen. ,,Daarom stelt de gemeente groot belang in het onderzoek dat de Inspectie Leefomgeving en Transport heeft ingesteld. De lessen die worden getrokken, moeten worden omgezet in concrete verbeteringen bij het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor."

De onregelmatigheden betreffen drie zaken die anders zijn verlopen dan in het daarvoor bestemde draaiboek staat. Allereerst is een verkeerd spoor gebruikt, dat niet extra beveiligd is voor chloortransport. Ten tweede zijn voorbereidingen getroffen voor een locomotiefwissel op het rangeeremplacement. Dat is in strijd met het draaiboek en met de milieuvergunning. Tot slot is afgeweken van de dienstregeling: het chloortransport had gedurende een nacht een vertraging van meer dan de toegestane vijf minuten. Volgens het draaiboek moet dit gemeld worden bij het KLPD, dit is echter niet gedaan.

Aan het vervoer van chloor (en andere gevaarlijke stoffen) zijn diverse voorwaarden verbonden, zowel vanuit het Rijk en ProRail, als vanuit de provincie, die verantwoordelijk is voor de milieuvergunning op het spoorwegemplacement. Maar het Rijk verleent toestemming voor de transporten: gemeenten hebben geen zeggenschap over deze doorgaande transporten over het spoor. De onderzoeken naar de onregelmatigheden kunnen leiden tot strafrechtelijke vervolgstappen.

Met de provincie en de veiligheidsregio heeft de gemeente contact gezocht met het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het ministerie komt met openbare informatie zodra het onderzoek is afgerond, zodat alle betrokken organisaties kunnen leren van de gebeurtenissen. Daarnaast wil het ministerie overleg aangaan met alle betrokkenen.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie