Van punkhol tot breed poppodium

28 april 2010 om 00:00 Nieuws

,,Het imago van de oude Kelder onder theater De Lieve Vrouw, was dat inderdaad van een punkhol”, zegt Martin Honings, binnen de Stichting Cultureel Podium De Kelder verantwoordelijk voor marketing. ,,Maar hoewel dat beeld begrijpelijk is, was dat eigenlijk onterecht. Zo hebben we ook de Urban Dance Squad, Racoon en Junkie XL gehad. Die hebben helemaal niets met punk te maken.”

Imago De Kelder in vier jaar tijd flink veranderd AMERSFOORT - Een paar jaar geleden had De Kelder het imago van een punkhol, maar inmiddels is dat beeld grondig veranderd. Het poppodium is na de verhuizing van het Lieve Vrouwekerkhof naar het voormalige pand van Rohm en Haas niet alleen professioneler en zichtbaarder geworden, ook de programmering slaat bij steeds meer Amersfoorters aan.

door André van der Velde

Programmeur Ide Koffeman, sinds medio 2005 verbonden aan De Kelder, knikt instemmend. ,,Tot vier jaar geleden hadden we een vast publiek en vaste clubmensen, die zich bij De Kelder betrokken voelden. Het had meer iets weg van een beweging. Er was wel degelijk een breed programma, van punk en rock tot funk en dance, maar De Kelder was letterlijk en figuurlijk nogal benauwd voor de gemiddelde Amersfoorter. Die kon zich ook niet voorstellen dat er dingen gebeurden die hem wel degelijk zouden aanspreken.”

De verhuizing eind 2006 naar de tijdelijke locatie aan de Eemlaan bood nieuwe mogelijkheden. Honings: ,,We zitten nu bovengronds en zijn dus veel zichtbaarder. Bovendien hebben we nu plek voor 330 betalende bezoekers, in de oude Kelder was dat voor 250 mensen.”

Een andere belangrijke verandering is de professionalisering. ,,In de oude situatie werd min of meer alles gedaan door vrijwilligers”, zegt Koffeman. ,,Nu is er een betaalde staf over vijf schijven: horeca, marketing, programmering, productie en directie. We wilden de slag slaan van publieksvergroting en tegelijkertijd de kwaliteit handhaven en verbeteren.”

Waar het volgens Koffeman daarbij nadrukkelijk om gaat, is goed het bedienen van doelgroepen. ,,We leerden hier de eerste twee jaar dat we echt specifieke programma’s moeten opstellen voor specifieke doelgroepen. We konden niet meer uitgaan van mensen die zo maar op de bonnefooi langs zouden komen, zoals destijds in de binnenstad.”

Die specifieke programmering zorgt er volgens Honings voor dat het publiek van De Kelder steeds breder en breder wordt. ,,We boeken leuke dingen voor alle Amersfoorters”, benadrukt hij. ,,Zo hebben we Lisa Lois hier gehad, de winnares van het tv-programma X-Factor. ,,Je kunt dat zien als platte pop”, vult Koffeman aan, ,,maar het is een kwaliteitsband en veel Amersfoorters vinden het leuk. Voorheen waren zulke bands echter buiten ons blikveld, en wij buiten het blikveld van het publiek dat die muziek juist leuk vindt.”

In 2013 zal De Kelder opnieuw verhuizen, dan naar het Eemhuis. In de grote zaal kunnen minimaal 550 en in de kleine zaal minimaal 150 bezoekers. Die volgende stap zal het programmeren van ook een andere categorie bands mogelijk maken. Koffeman: ,,Denk aan Kane, Direct, Racoon en K’s Choice. We zijn dan als podium te vergelijken met Tivoli en Paradiso.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie