Weesboom sluit project af
24 februari 2010 om 00:00 NieuwsHonderden ouders, opa’s en oma’s bezochten de avond, die met het gooien van waterballonnen tegen de gevel en het zingen van een feestelijk lied werd geopend. Vol trots lieten de kinderen, van de groepen 1 tot en met 8, zien wat ze allemaal hadden gemaakt. Dat ging van technieken op papier, figuurzagen in karton tot en met muziek en dans en driedimensionaal werken. Ook kwamen ouders in de klassen die wat vertelden over water in al zijn facetten, zoals een vader die werkzaam is bij de waterpolitie.
door Carole Kuis
De leerlingen vonden het prachtig en hingen aan zijn lippen. In samenwerking met de Unicef wereldwijzer was er een Water toolkit voor de hele school met lesbrieven, kaarten, materialen, boeken en dvd’s, waaruit diverse interessante en leerzame lessen gegeven werden. Ook de bibliotheek stelde een boekenkist met boeken over water voor de groepen 1 tot met 8 ter beschikking, die gingen van een prentenboek over een vis tot aan de watersnoodramp in Zeeland en de daaraan gekoppelde Deltawerken.
Ilse Spetter professioneel kunstenaar, leerkracht en woordvoerster van de projectgroep: ,,De kinderen waren erg betrokken bij het project. Ze namen veel spullen mee en lieten dit graag aan elkaar zien. Het onderwerp sprak erg aan en stond dicht bij ze. Denk maar aan Haïti, koken, wassen en je eigen lichaam dat ook voor een groot deel uit water bestaat. Het liep geweldig, mede door de hoge mate van creativiteit en enthousiasme in het team, en de gebruikte materialen en technieken. De leerlingen inspireerde en hielpen elkaar, hetgeen zorgde voor een goede samenwerking en gezellige sfeer. Ze hebben gewerkt met geheel nieuwe technieken en materialen zoals druktechnieken, figuurzagen en het ontwerpen van een eigen choreografie.
In de groepen 5 tot en met 8 hebben we op de vrijdagmiddagen gewerkt in ateliers. Vier weken lang werden de leerlingen ‘geklutst’ en verdeeld in vier groepen, die elke week wisselden. Zo kregen alle kinderen in die weken vier ateliers aangeboden. Dit willen we uitbreiden naar 3 keer per jaar in de hele school. Dit alles heeft ertoe geleid, dat de kunstwerken van hoog niveau zijn, mede door materiaalgebruik en de mooie presentatie en belichting door spotjes. Wij willen ons dan ook profileren als een school die kwaliteit, kunst en cultuur hoog in het vaandel heeft. Van klein tot groot heeft iedereen genoten en schelpen, boeken en knuffels meegenomen en overal zat een verhaal achter. Deze geslaagde expositieavond en de overweldigende belangstelling is fantastisch.”
En zo dachten alle teamleden, kinderen en ouders erover. Moe maar immens voldaan toog iedereen na afloop huiswaarts.