Musical ‘Chicago’ in De Flint

17 februari 2010 om 00:00 Nieuws

AMERSFOORT - ‘Chicago’ is een eigenzinnige, tijdloze musical in de dansstijl van Bob Fosse met een klassieke en sexy uitstraling. Het verhaal gaat over twee vrouwen in een wereld achter de tralies: Roxie Hart en Velma Kelly. Ze zijn wegens moord in de gevangenis beland en strijden ieder afzonderlijk en meedogenloos voor hun vrijheid. Op de meest uiteenlopende manieren proberen ze de aandacht van de media en de gehaaide advocaat Billy Flynn te trekken. Een spel waarin macht, showbizz en passie de inzet is. Het mediacircus rond misdadigers is tegenwoordig actueler dan ooit. De hoofdrollen zijn voor Mariska van Kolck, Joke de Kruijf, Doris Baaten, Thom Hoffman en Peter Lusse. Regie: Melissa King, vertaling Seth Gaaikema.

door Ellen de Jong

Peter Lusse speelt de rol van Amos Hart. Hij is de man van Roxie en hij is het prototype van een goedzak, die alles voor zijn vrouw over heeft. Peter: ,,Hij wordt ook door haar gebruikt. Roxie vermoordt haar minnaar en Amos is bereid daarvoor op te draaien, maar hij ontdekt dat zij hem belazert. Hij wordt dan wel boos maar hij is eigenlijk weerloos. Kijk, in een musical vol van jaren ‘20 Chicago corruptie, moord en bedrog is Amos met nog een andere rol de goeie ziel. Hij is door en door eerlijk, open en integer. Iedereen is corrupt en heeft een slecht karakter maar Amos is integer.”

Is de rol op je lijf geschreven? ,,Een rol is nooit op je lijf geschreven, daar is het ook een rol voor. Amos is een beetje suffig en slomig, en dat ben ik niet, ik ben van mezelf buitengewoon beweeglijk en energiek.”

Peter zingt in de musical het lied ‘Mister Cellofaan’. ,,Ik ga er niet teveel over weggeven, maar in ‘t kort beschrijft hij hoe hij zich voelt, hoe het hem vergaat in ‘t leven.”

Hoe is de verhouding verhaal-muziek in Chicago? ,,Ik vind een musical vaak eendimensionaal en beladen met heftige emotionele uithalen waar ik een beetje niet goed van word. En ‘Chicago’ is een van de weinige musicals evenals ‘Anatevka’ waarin het verhaal heel belangrijk is. Het is een ontzettend intelligent geschreven stuk, met humoristische en vileine teksten en dat is bij musicals lang niet altijd het geval. Er is een perfecte eenheid tussen tekst, verhaal, dans en muziek. Het is echt Chicago in de jaren ‘20 en het is geschreven als een Amerikaanse jaren ‘20 revue, een vaudeville, en dat is een heel aparte cultuurvorm.

Het bijzondere is dat het verhaal verteld wordt in revue nummers. ‘Chicago’ is een klassieker in de musical wereld en wat mijn rol betreft: Amos is geen grote rol maar iedereen in musical land weet wie Amos is en iedereen kent Mister Cellofaan. Wat de muziek betreft nummers als ‘All That Jazz’ en ‘Cell Block Tango’ vind ik geweldig, maar dat geldt voor de meeste nummers, die niet dat schreeuwerige Idols niveau hebben dat ik verfoei.

Het verhaal is overigens ook nog steeds actueel want corruptie is van alle tijden.”

u De Flint, Coninckstraat 60 op 19, 20 en 21 februari om 20.15 uur. Reserveren 033 - 4229229, www.deflint.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie