Henk Karelsen: tienduizend dagen deurwaarder

20 januari 2010 om 00:00 Nieuws

,,Er is de afgelopen jaren het nodige veranderd bij het invorderen van belastingschulden”, zo begint Karelsen. ,,Er is overduidelijk een toename van de schuldenproblematiek, ook stellen mensen zich harder op, worden mondiger en zijn soms gewoon agressief. Een ook bij andere beroepen bekend verschijnsel. Onze consumptiemaatschappij zorgt ervoor dat mensen zich dingen permitteren waarvoor er soms feitelijk geen financiële ruimte aanwezig is. Een lening hier en financiering daar, maar er moet ook worden terugbetaald. En dan ontstaan er vaak problemen.”

AMERSFOORT - Het is tegenwoordig bij bepaalde functies in de mode om na een periode van 100 dagen terug te kijken op de eerste bevindingen en naar eventuele resultaten. Henk Karelsen, als belastingdeurwaarder in dienst bij de gemeente Amersfoort, kijkt terug na 100 x 100 dagen. Na 10.000 dagen dus, een periode van 27 jaar, 4 maanden, 2 weken en 3 dagen. Tijd voor een terugblik. door Gerrit Steen

Flatscreen tv’s

,,Bij de introductie van de flatscreen TV’s zag ik ze bij vele gezinnen met grote geldproblemen staan. Dan denk ik wel eens, mensen ga toch iets bewuster om met jullie uitgaven. Helaas komen er natuurlijk ook mensen buiten hun schuld in de problemen, bijvoorbeeld als gevolg van de economische crisis en daardoor ontslag. In alle gevallen probeer ik een passende oplossing te vinden voor het betalen van de belastingschuld aan de gemeente. Eén ding is al die jaren onveranderd gebleven: bij geen enkele klant word ik met open armen ontvangen!”

Betalingsregelingen

,,Amersfoort is in de achter mij liggende periode uitgegroeid van een middelgrote tot een grote stad”, zo vervolgt hij. ,,Nieuwland en Vathorst waren er toen ik in 1982 als deurwaarder begon nog niet. Wat niet is veranderd is de wijze waarop de belastingschulden worden geïnd. Behoudens dan enkele procedurewijzigingen, maar nog steeds is er de aanmaning, het dwangbevel en het verdere vervolg van de invordering. Vanzelfsprekend moet er zo snel mogelijk worden betaald, maar ik krijg als deurwaarder wel ruimte om iedere zaak goed te beoordelen. Zo tref ik zeer regelmatig betalingsregelingen en maak ik betalingsafspraken. Ook verwijs ik mensen met grote financiële problemen door naar schuldhulpverleningsinstanties.”

Kwijtschelding

Regelmatig, ja zeg maar vaak, heb ik contact met Stadsring 51, misschien wel de bekendste schuldhulpverlener in Amersfoort. Met hen worden er onder andere afspraken gemaakt over de betaling van aanslagen gemeentelijke belastingen.

Amersfoort kent overigens een goede kwijtscheldingsregeling. In het geval naar mijn eerste inschatting mensen met een gering inkomen en een daardoor beperkt bestedingspatroon hiervoor wellicht in aanmerking kunnen komen, geef ik dat ook aan. De persoon in kwestie kan dan voor nieuwe aanslagen een aanvraag tot kwijtschelding indienen. Die aanvraag beoordeel ik overigens niet, dat behoort niet tot mijn werkterrein.

Sociaal gezicht

,,Strak invorderen maar wel met een sociaal gezicht. Dat is de werkwijze welke van mij wordt verwacht. Echter, beslagen op het inkomen en eigendommen zijn geen uitzondering want zoals gezegd, onder normale omstandigheden moet iedereen betalen.” Opvallend is dat Karelsen niet heeft gesolliciteerd naar de functie van deurwaarder. Uit zijn verhaal valt op te maken dat hij is gevraagd.

,,Ik was begin tachtiger jaren administratief betrokken bij het invorderen van gas- en water verbruiksgelden (Amersfoort had ooit nog een eigen gas/waterbedrijf) en toen ik mijn diploma deurwaarder bij de Bestuursacademie had behaald vroeg mijn toenmalige directeur Charles Wallert mij of ik deurwaarder wilde worden. We hebben toen wederzijds een proefperiode afgesproken met vervolgens de huidige looptijd als resultaat! Extra vermeldenswaardig is het feit dat nooit eerder iemand zo lang deurwaarder is geweest bij de gemeente Amersfoort.”

Betrokken

Dat Karelsen bijzonder is betrokken bij het werkveld van de deurwaarderij, blijkt uit het volgende. Zo zat hij ruim 15 jaar in het bestuur van de deurwaardersvakbond en is hij nu nog voorzitter van de stichting Deurwaarders Collectief Nederland (DCN). Daarnaast is hij ook bestuurslid bezig bij andere vrijetijdsorganisaties en voor dit alles ontving hij in 2007 zelfs een Koninklijke onderscheiding. Klantvriendelijkheid staat bij Karelsen hoog in het vaandel. Zo is hij telefonisch zo goed als altijd ook in zijn vrije tijd voor belastingschuldigen bereikbaar. Karelsen: “Ja waarom niet, want als een belastingschuldige belt en een oplossing wil zoeken voor het betalen van de belastingschuld moet het niet zo zijn dat ik niet bereikbaar ben. Mijn echtgenote is er aan gewend dat ook in de vakantie de telefoon gaat en het een belastingschuldige kan zijn. Ieder afgewerkt dossier is er één minder en naar ik verwacht een tevreden klant meer. En op deze wijze werken hoop ik nog jaren vol te houden”, zo besluit hij.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie