Hoe kijken de politieke partijen aan tegen het verkeer in Amersfoort

20 januari 2010 om 00:00 Nieuws

VVD

Bereikbaarheid is van essentieel belang voor de economische vitaliteit van Amersfoort. De VVD is tegen het 'autootje pesten'. De VVD ziet dan ook niets in (proeven met) het rekeningrijden, waardoor de automobilist tegen betaling in de file mag staan. Voor de VVD zijn parkeeropbrengsten geen oplossing voor het gemeentelijk begrotingstekort.

De VVD zet in op verdere verbetering van de infrastructuur voor een goede verkeersdoorstroming, met een capaciteitsvergroting van de westelijke ontsluitingswegen en tenminste een ongelijkvloerse spoorkruising bij de BW-laan. Bij verdere ontwikkeling van wijken moet eerst invulling worden gegeven aan de verkeersontsluiting en niet pas achteraf. Huidige verkeersknelpunten dienen verder te worden aangepakt, evenals de verkeersgevaarlijke punten in de wijk.

De VVD wil de binnenstad voor de auto niet op slot gooien en in nieuwbouwwijken meer parkeerplaatsen aanleggen. Bij schaarste in ruimte is vergunning parkeren pas aan de orde na overleg met de buurtbewoners.

GroenLinks

Amersfoort moet een echte fietsstad worden. Amersfoort heeft daarvoor de perfecte omvang. De voordelen van de fiets zijn groot. De gemeente moet er alles aan doen mensen te verleiden de fiets te pakken. Wegen en kruispunten moeten worden gericht op een snelle doorstroming voor fietsers. Op strategische routes moeten fietssnelwegen komen. Bij stations en in de binnenstad zijn betere stallingen nodig. Na de fiets moet de gemeente zich, samen met de regio, blijven inspannen voor een goede bereikbaarheid per openbaar vervoer. Bereikbaarheid is niet gediend met meer autowegen. De zogenoemde Westtangent door Birkhoven is letterlijk een doodlopende weg.

PvdA

Er zijn oplossingen nodig voor het parkeerprobleem in woonwijken. Voor de eerste auto wil de PvdA een goede P-plaats nabij de woning. De PvdA geeft in de stad prioriteit aan snelle en veilige fiets- en wandelroutes zoals naar Vathorst en Leusden. Voor de auto dienen de knelpunten aan de Hogeweg, Arnhemseweg, knooppunt Hoevelaken en de A28 worden aangepakt; i.p.v. nieuwe snelwegen om de stad. Een goede westelijke ontsluiting van de stad ja, maar wij stellen hoge eisen aan inpassing in woonbuurten en landschap. De PvdA wil voortzetting van 65+ gratis met de bus en straks een goede busverbinding naar het nieuwe ziekenhuis. Wij willen een florerende, leefbare en bereikbare binnenstad met voldoende parkeerplaatsen aan de randen van- en aantrekkelijke looproutes naar het centrum. Voldoende fietsenstallingen bij de 3 stations.

Rondom scholen prioriteit geven aan verkeersveilige wandel- en fietsroutes en waar mogelijk, aan de realisatie van autovrije zones.

CDA

Het verminderen van files, beter openbaar vervoer en het oplossen van parkeerproblemen maken Amersfoort een aantrekkelijkere stad om in te wonen en te werken.

Daarom wil het CDA:

Verruimen van parkeernormen voor woningen en bedrijven

Ruimte geven aan de initiatieven van ondernemers in het mobiliteitsplatform

Instellen van woon-werkbonus voor mensen die mensen die ervoor kiezen om wonen en werken in Amersfoort te combineren.

De bereikbaarheid van de westkant van Amersfoort verbeteren door een westelijke rondweg met één rijstrook per rijrichting

Fietsknelpunten aanpakken, fietsroutes vlotter maken

OV: voortzetten van gratis OV voor 65plussers

BPA

De Leefbaarheid in veel woonwijken wordt negatief beïnvloed door gebrek aan parkeerruimte. Uitgangspunt moet zijn: twee parkeerplaatsen per woning. Creatieve oplossingen, zoals ondergronds parkeren en dubbel ruimtegebruik, zijn noodzakelijk. Parkeren mag geen gemeentelijke melkkoe zijn. Opheffen van parkeerplaatsen in het stadscentrum is ongewenst. Busvervoer moet aantrekkelijker worden door een betere lijnvoering met onderlinge verbindingen tussen de wijken. Bij stations en winkelcentra is meer ruimte voor fietsparkeren noodzakelijk. Voor het randstadvervoer zijn nieuwe halten bij de dierentuin en Liendert /De Hoef noodzakelijk. Geen West-Tangent door bestaande woonbuurten. Werkzaamheden aan de weg moeten sneller, efficiënter en binnen strakke planning worden uitgevoerd.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie