‘Ik ben verliefd op internet’

29 april 2009 om 00:00 Nieuws

,,Stephan Fellinger is een actieve baas. ,,Ik ben oprichter van internetuitgeverij Blogo.nl die 25 websites uitgeeft die zich specifiek richten op vrouwen. Daarmee waren wij de eerste in Nederland. Ik ben een kleine concurrent voor Sanoma, de uitgever van Libelle en Margriet. Er werken ongeveer 75 freelancers mee vanuit hun eigen huis of kantoor. Ik ben ook mede-oprichter van de SpinAwards, zeg maar de oscars voor nieuwe media. Wij organiseren ook het grootste eendaagse vakevenement in Nederland op het gebied van media en internet. Het is inmiddels een belangrijke vakprijs geworden. Doordoor ben ik ook bekend geworden in dit vak.

Autoriteit op gebied nieuwe media woont in Amersfoort AMERSFOORT - ,,Mijn vrouw belt net dat de motorkap van onze auto is bewerkt met een vuilnisbak. Dat heb je als je in de binnenstad woont.” Stephan Fellinger (43) is autoriteit op het gebied van nieuwe media. Hij werkt vanuit zijn huis aan de Zuidsingel. ,,Aan de voorkant woon ik in de stad, in de achterkant op het platteland”, zegt hij met het oog op zijn onverwacht diepe stadstuin.

door Christine Schut

Twee jaar geleden ben ik de eerste online mediaman van Nederland geworden. Dat is vrij ongebruikelijk voor iemand van buiten Amsterdam. Zo kreeg de directeur van Hyves de prijs vorig jaar. Ook heb ik in 2007 de Coq d’Honneur gewonnen, dat is een prestigieuze communicatieprijs. Ayaan Hirsi Ali en Ad Scheepbouwer gingen mij voor. Ik ben internetondernemer.

In Nederland ben ik een veelgevraagde autoriteit binnen de creatieve mediaindustrie. Amersfoort pretendeert een creatieve stad te zijn. Ik ben echter al twee jaar bezig een uitbouw aan mijn huis te mogen realiseren om daar klanten te kunnen ontvangen. De plannen zijn nog steeds niet definitief goedgekeurd, de gemeente laat je in totale onzekerheid, ze twijfelen over hun eigen regels. Recentelijk moest ik bij de verantwoordelijk wethouder komen om uit leggen waarom ik de ruimte nodig heb. De gemeente wil, zegt ze, de creatieve industrie van Amersfoort faciliteren en stimuleren. Ze wil Amersfoort creatieve stad uitdragen, maar wat is de term ‘Amersfoort Creatieve Stad’ in de praktijk waard. Het probleem is de scheiding van privé en zakelijk. De gemeente weet zich geen raad met bedrijven zoals wij, bedrijven zonder traditioneel kantoor.”

,,De komende jaren zal de communicatie via internet en de mobiele telefoon alleen maar toenemen. Nu al zoeken we via google een loodgieter bij ons in de buurt en praten we met onze huisarts over wat we gevonden hebben op internet, dat zal alleen maar toenemen. Ook zullen de sociale media als Hyves en Twitter alleen maar belangrijker worden.Die media vervangen niet de bestaande contacten, maar zijn een aanvulling. Ze zijn ook zeer geschikt voor lokaal contact, buren kunnen zaken uitwisselen. De wijkagent zou via Twitter contact kunnen hebben met bewoners. Bewoners kunnen zaken doorgeven en samenwerken met de politie. In de VS zie je bijvoorbeeld al dat inbraken en vernielingen worden opgelost dankzij communicatie via Twitter. Ik zal de vernieling aan mijn auto ook maar even op Twitter melden, wie weet helpt het.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie