Diefstal beeld schokt kunstenares

29 april 2009 om 00:00 Nieuws

,,Ik heb ook nog even in de vuilcontainers gekeken, misschien beschouwde iemand het als troep”, zegt Blom met een relativerende lach. Maar wat ze vreesde bleek waar en dat kan ze eigenlijk nog steeds niet goed vatten. ,,Ik was geschokt”, blikt ze terug in het Ketelhuis, waar ze samen met kunstenares Mea Jambroes een atelier heeft. ,,We hadden het beeld juist buitengezet om mensen, die bijvoorbeeld daar de hond uitlaten, te laten zien wat er binnen gebeurt. De Wagenwerkplaats wordt immers door de Soesterkwartierders beschouwd als hun achtertuin, dus ik vind het vanzelfsprekend dat ze nieuwsgierig zijn naar wat die ‘rare kunstenaars’ op hun terrein aan het doen zijn”, glimlacht ze.

‘Ik laat mij hierdoor niet kisten’ AMERSFOORT - Ze kon haar ogen niet geloven toen ze vrijdagochtend naar haar atelier op de Wagenwerkplaats reed. Haar beeld Reünie dat ze voor het voormalige ketelhuis had gezet, was spoorloos verdwenen. ,,Dat kan niet, was het eerste wat ik dacht”, vertelt kunstenares Hannah Blom. ,,Daarna dacht ik dat het beeld door werklui verplaatst was in verband met werkzaamheden. Maar dat bleek niet het geval.” Het kunstwerk, dat bestaat uit drie metalen stoeltjes met zittingen van Belgisch hardsteen, bleek gestolen.

door André van der Velde

Het beeld dat Blom vorig jaar november plaatste, heeft volgens haar ook dat opgeleverd, wat ze vooraf had gehoopt. ,,Mensen waren nieuwsgierig naar het beeld en zijn ook in ons atelier een kijkje komen nemen. Dat was ook de bedoeling: we zitten hier niet op een eiland.”

Het kunstwerk is kenmerkend voor werk van de Amersfoortse kunstenares. ,,Ik maak ruimtelijke kunstwerken die een verbinding hebben met de omgeving, daarmee communiceren, dus een soort gebaren of dansen in de ruimte. Het idee voor Reünie ontstond nadat ik de kantelen kon krijgen van een kasteeltje in de buurt van Driebergen. Die grote brokken van Belgisch hardsteen hadden driehonderd jaar hun werk gedaan in weer en wind en ik vond dat ze het recht hadden bij elkaar te blijven en dat ze een nieuwe functie moesten krijgen. Die kregen ze ook in de vorm van drie stoeltjes met metalen rugleuningen.” Dit beeld leende zich er volgens Blom en Jambroes prima voor een gebaar te maken richting de bewoners van het Soesterkwartier. ,,De drie stoeltjes zijn ook bedoeld als een uitnodiging, om met elkaar koffie te drinken, elkaar te ontmoeten en om er samen een leuke wijk van te maken.”

Blom heeft geen flauw idee waarom het kunstwerk is gestolen. ,,Dat bronzen beelden gestolen worden, begrijp ik: brons is heel duur. In Reünie zit wel wat metaal, maar zeker geen kilo’s.”

Ze heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie, maar beseft dat ze weinig grond heeft om op te staan. ,,Ik heb het beeld zelf in de openbare ruimte gezet, dus heb eigenlijk geen recht van spreken. Maar ik vind dat beelden juist in die ruimte thuishoren.” Ze laat zich dan ook niet uit het veld slaan. ,,Ik blijf gewoon beelden neerzetten, want mensen moeten kunnen zien wat hier gebeurt. Die communicatie is heel belangrijk”, zegt ze vastberaden. ,,En ja, dan loop ik weer het risico dat het wordt gestolen, het zij zo.”

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie