College kiest rotonde zonder opritten bij Roethof

5 november 2008 om 00:00 Nieuws

LEUSDERKWARTIER - De toekomstige tunnel onder de Kersenbaan krijgt als het aan het b. en w. ligt, definitief geen op- en afritten bij het kruispunt Roethof. Het college heeft deze week besloten vast te houden aan de eigen voorkeursvariant. Verkeerswethouder Ruud Luchtenveld gaat ervan uit dat de schop eind 2009, begin 2010 de grond in kan. ,,Wij hebben ons huiswerk goed gedaan, het woord is nu aan de gemeenteraad en ik heb er alle vertrouwen in dat die er mee instemt."

door André van der Velde

Met het doortrekken van de Kersenbaan van de Leusderweg naar de A28 moet worden gezorgd voor een betere ontsluiting van het centraal stadsgebied, voor vermindering van de verkeersdruk in de woonwijken en daarmee voor verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid. Bij de kruising van de Arnhemseweg en de Ponlijn, kortweg 'kruispunt Roethof', komt een tunnelbak met daarboven een rotonde. Over deze verkeersmaatregelen zijn alle omwonenden en andere betrokkenen het wel eens, des temeer werd het afgelopen jaar gediscussieerd over de nadere invulling, zoals bijvoorbeeld over het al dan niet aanleggen van op- en afritten bij Roethof en het verlengen van de tunnelbak richting de Utrechtseweg.

Het college koos in april in overleg met de participatiegroep een voorkeursvariant: ter hoogte van Roethof zouden geen op- en afritten komen. Reden voor deze keuze was dat zo het sluipverkeer kan worden ontmoedigd. Nadat de gemeenteraad in mei haar licht over de verschillende varianten had laten schijnen, heeft Luchtenveld afgelopen zomer de suggesties en wensen onderzocht. De varianten die vervolgens afvielen waren volgens hem ongunstig voor de bereikbaarheid van de stad of wijk, de verkeersdrukte op bepaalde wegen of waren moeilijk te realiseren door de beperkte ruimte in de buurt. In dat geval zouden de geluidswerende voorzieningen namelijk te dicht op bestaande bebouwing moeten worden gebouwd.

Uiteindelijk bleven drie haalbare varianten over. De al eerder gekozen voorkeursvariant van het college blijft volgens Luchtenveld echter de meest wenselijke. Hij beseft dat die variant niet iedereen tevreden stelt. ,,Maar ook de andere varianten hebben allerlei bezwaren. Het is zo dat als je druk op het ene punt vermindert, die op een andere plek juist zal toenemen. Wij hebben met onze voorkeursvariant de beste oplossing gekozen."

De keuze voor de voorkeursvariant komt de bewoners van de Arnhemseweg niet tegemoet. Die wilden dat de weg autoluw zou worden, maar die wordt alleen ingericht voor eenrichtingsverkeer. Luchtenveld verwacht dat door die maatregel wel de verkeersintensiteit met meer dan tweederde zal afnemen, van 9000 tot 2800.

Hoewel de op- en afritten er wat het college betreft niet komen, is wel ruimte gereserveerd voor eventuele aanleg in de toekomst. ,,Op basis van de verkeersberekeningen zijn ze niet nodig en niet verstandig, maar dat kan in de toekomst veranderen."

De planning is dat eind november de drie opties in de Ronde worden besproken, waarna de gemeenteraad er in december over kan besluiten. Een participatiegroep zal vervolgens meedenken over de precieze inrichting van de Kersenbaan, waarvan de totale kosten 25 miljoen euro bedragen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat in het voorjaar 2009 een definitief ontwerp klaar ligt dat dan kan worden uitbesteed.

uOp www.amersfoort.nl/kersenbaan (film Kersenbaan) is een animatiefilmje te zien van de toekomstige situatie.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie