‘Hinderlijk geparkeerde fietsen geruimd’

17 september 2008 om 00:00 Nieuws

Gemeentewoordvoerder Maurice Chattelin ontkent niet dat die afspraak is gemaakt, maar zegt dat er voldoende gratis fietsenstallingen zijn rond het station. Eerder dit jaar werden er nog extra rekken geplaatst. De gemeente is ook niet van plan nog meer rekken rond het station te plaatsen. Daarnaast is er ook nog een betaalde fietsenstalling.

Rekkentekort is grootst aan voorzijde station AMERSFOORT - De SP-jongerenorganisatie Rood is boos op wethouder Luchtenveld. Sinds begin deze week worden er bij het station weer fietsen weggesleept die ‘hinderlijk’ buiten de rekken staan. Volgens woordvoerder Hugo Kruyt van Rood schendt Luchtenveld eerdere afspraken.

door John Spijkerman

Rood voert al langer actie tegen het tekort aan gratis openbare stallingsruimte bij het station. Een jaar geleden werden er 1250 handtekeningen aangeboden aan wethouder Luchtenveld. Volgens Hugo Kruyt is toen met de wethouder afgesproken dat er geen fietsen meer weggesleept zouden worden voordat er voldoende rekken zouden staan.

Volgens de SP-jongeren bestaat er nog steeds een groot tekort aan rekken. Uit tellingen die Rood maandag bij het station heeft uitgevoerd, blijkt dat er 1081 fietsenklemmen extra nodig zouden zijn. In totaal staan er nu 2978 klemmen waar de fiets gratis kan worden gestald, terwijl Rood maandag 4059 fietsen telde. Kruyt heeft het vertrouwen in Luchtenveld verloren. ,,Het lijkt alsof hij het probleem ontkent.’’ Rood gaat zich richten tot de politieke partijen in de hoop op een oplossing. Totdat die er is, mogen er geen fietsen worden weggesleept, vindt Kruyt.

Volgens de SP-jongeren is het rekkentekort is het grootst aan de voorzijde van het station. Maandag stond meer dan de helft van alle fietsen daar buiten de rekken. Ook aan de Soesterkwartierzijde is er een fors tekort aan rekken. Aan de kant van de Barchman Wuytierslaan en de Kersenbaan zijn er volgens Rood net iets meer rekken dan fietsen.

,,Alle fietsen die buiten de rekken staan, kunnen worden geruimd, maar alleen hinderlijk geparkeerde fietsen worden geruimd’’, zegt gemeentewoordvoerder Otto van der Leest. Een fiets staat bijvoorbeeld hinderlijk geparkeerd, als mensen die slecht ter been zijn of rolstoelgebruikers er niet meer langs kunnen. De fietsen worden weggehaald door de Stichting De Opstap. Tegen betaling van 15 euro kunnen ze worden afgehaald aan de Vanadiumweg 26. Fietsen die niet worden opgehaald worden na drie maanden verkocht.

Volgens de gemeente zijn er voldoende onbetaalde fietsenrekken. De gemeente erkent de enorme druk op het Stationsplein, maar vindt dat fietsers hun rijwiel maar elders moeten stallen als ze niet vóór het station kunnen parkeren. En tenslotte is er ook nog een betaalde fietsenstalling. Rood vindt niet dat er moet worden betaald om je fiets te stallen. De SP-jongeren zijn voorstander van het ‘stapelen van fietsen’ en vinden dat de ondergrondse betaalde fietsenstalling bij het station gratis moet worden. Wethouder Luchtenveld heeft over het laatste met de NS gepraat, maar de financiële gevolgen zijn niet duidelijk. Volgens gemeentewoordvoerder Chattelin is het zeker niet iets dat op korte termijn zal zijn geregeld.

Groenste stad

Ferry Asselbergs uit Hoogland maakt zich ook boos over het wegsleepbeleid van de gemeente. ,,Wij parkeren onze fietsen altijd aan de kant van het Piet Mondriaanplein. Al rond een uur of 07.30 uur staat het daar al heel vol.’’ Vrijdagmiddag trof Asselbergs onder zijn bagagedrager een flyer aan van de gemeente waarin werd aangegeven dat zijn fiets hinderlijk geparkeerd stond en dat deze bij een ruiming zou zijn weggesleept. In de flyer wordt hij gemaand zijn fiets voortaan in de klemmen te plaatsen of anders in de betaalde fietsenstalling.

Asselbergs schreef er een boze brief over aan burgemeester van Vliet. Hij vindt het vreemd dat milieubewuste fietsers er in de groenste stad van Europa voor worden gestraft omdat er geen ruimte is om hun fiets te kunnen parkeren. ,,Ik verwacht van de gemeente een openbare en kostenloze plek om mijn fiets te stallen bij een centraal station.’’ Betaald parkeren is voor Asselbergs geen optie, omdat hij vindt dat een gemeente moet zorgen voor een openbare en kostenloze plek. ,,Als de puntjes netheid en veiligheid rond uw station, en het predikaat groenste stad van Europa u aan het hart gaan, is het dan een gekke gedachte om over te gaan tot uitbreiding van de openbare fietsenstallings-capaciteit?,’’ besluit Asselbergs zijn brief aan de burgemeester. Asselbergs vindt dat er een andere oplossing moet komen. ,,Of ze doen het door nieuwe rekken te plaatsen of door de fietsenstalling beneden bij de NS te gebruiken.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie