‘Callcenter hoort niet in een woonwijk’

10 september 2008 om 00:00 Nieuws

Vanaf juni 2007, toen het callcenter zich vestigde aan het Snelliuspad, was er sprake van overlast, zeggen omwonenden. In twee jaar tijd is SSC uitgegroeid tot een bedrijf met gemiddeld 75 werknemers. Veel jongeren en studenten doen telemarketingwerk bij SSC. Zij werken overdag tot ‘s avonds een uur of negen.

LEUSDERKWARTIER - SSC Contact Centers aan het Snelliuspad 33 hoort niet thuis in een woonwijk, vinden omwonenden van de Edisonweg en Marconistraat. Er werken te veel mensen bij dit callcenter en dat zorgt voor flinke overlast. Buurtbewoners willen dat de gemeente het callcenter verbiedt. Zij zeggen dat het callcenter in strijd is met het huidige bestemmingsplan, maar volgens de gemeente valt het bedrijf daar wel binnen.

door John Spijkerman

Omwonenden vertellen dat de jongeren tijdens pauzes buiten staan te eten, te bellen, te praten, te roken en te schreeuwen. En aan het eind van de avond nemen ze ‘luid toeterend afscheid met knetterende brommertjes’, vertelt een buurtbewoner. De jongeren parkeren hun fietsen ook op de stoep. Vanwege de overlast zitten sommige buurtbewoners niet meer in hun achtertuin.

Alleen ‘verzorgende bedrijven voor inwoners van Amersfoort’ mogen zich volgens het bestemmingsplan aan het Snelliuspad vestigen, vertelt buurtbewoner Xandra Kok. Een callcenter valt daar niet onder, vindt zij. Ze heeft er geen probleem mee dat kleine zelfstandige ondernemers zoals een schoonheidsspecialiste en een kapper aan het Snelliuspad zitten. ,,Maar een callcenter is iets heel anders en hoort hier niet. Ik ben het er niet mee eens dat er in dit blokje grote bedrijven zijn.’’ Buurtbewoners willen dat de gemeente callcentrum SSC verbiedt. Maar volgens gemeentewoordvoerder Van der Leest past het callcentrum wel degelijk binnen het bestemmingsplan. Daarin wordt niets gezegd over de grootte van een bedrijf.

,,Het is schandalig dat wij al vanaf september 2007 bezig zijn om bij de gemeente duidelijk te maken dat grote bedrijven op het Snelliuspad te veel overlast bezorgen,’’ meent Xandra Kok. ,,Een aantal weken geleden kwam ik tot mijn grote verbazing weer op dezelfde afdeling uit waar wij in september 2007 begonnen zijn.’’ De gemeente heeft ook nog niet gereageerd op het verzoek van de bewoners op te treden tegen SSC. Buurtbewoners hebben inmiddels bezwaar gemaakt tegen het nieuwe bestemmingsplan voor het Leusderkwartier waar de gemeente aan werkt. Ze zijn bang dat het nieuwe bestemmingsplan de weg vrijmaakt voor andere grote bedrijven.

Gemeentewoordvoerder Van der Leest vertelt dat de afdeling Handhaving en Toezicht binnenkort een gesprek heeft met eigenaar Jasper Meerding van het callcentrum. Deze bevestigt het gesprek op 20 september. Meerding begrijpt niet wat het echte probleem is. ,,Ik heb nooit enige klacht gehoord of op schrift gehad.’’

Hij vertelt dat slechts één buurtbewoner hem heeft aangesproken over de zaak. ,,Ik sta altijd open voor dialoog.’’ Daar heeft Xandra Kok weinig vertrouwen in. ,,We hebben te maken met een eigenaar van een bedrijf op het Snelliuspad die op geen enkele manier verantwoordelijkheid wil nemen voor zijn personeel en zich niet wil aanpassen aan omwonenden.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie