‘Erkenning dat we ons werk goed doen’

13 augustus 2008 om 00:00 Nieuws

Het Maatjesproject bestaat drie jaar. Daarin worden eerstejaarsstudenten van de Hogeschool Utrecht, studierichting social work en creatieve therapie, gekoppeld aan een kind uit een minder bedeelt gezin. ,,Een jaar lang gaat zo’n maatje met zijn pupil activiteiten ondernemen die aansluiten bij zijn creatieve interesses en talenten. De Hogeschool stelt ruimten beschikbaar waar ze zich kunnen uitleven in onder meer toneel, muziek en kunst. Ook gaan ze op museumbezoek en naar voorstellingen”, legt Hontscharenko uit. Het maatje heeft een voorbeeldfunctie tijdens de wekelijkse ontmoetingen, waarbij hij ook laat zien waar zijn eigen kunstzinnige interesses liggen. De deelnemers worden gestimuleerd na afloop er verder iets mee te doen. Het concept is volgens de organisatie bewezen succesvol gezien de positieve reacties.

Kunstexpress Maatjesproject genomineerd AMERSFOORT - De stichting Two Get There is zeer verguld met het feit dat ze met haar Kunstexpress Maatjesproject, met vijf andere organisaties, is genomineerd voor de titel ‘De Parel van Integratie 2008’. Ze deed mee aan de verkiezingen voor ‘initiatieven op het gebied van integratie’. Georganiseerd door het Kennisnet Integratiebeleid en Etnische Minderheden. ,,We hadden er nog nooit van gehoord. Een moeder van een deelnemer aan ons project had ons aangemeld. De nominatie is een erkenning dat we ons werk goed doen”, zegt projectleidster Janina Hontscharenko.

door Bert Vos

De jonge deelnemers worden vaak door een leerkracht aangemeld of instellingen die contact hebben met zo’n gezin. Dan volgt er een huisbezoek om kennis te maken en de situatie te beoordelen om te kijken of zo’n kind in aanmerking komt. De waarde van zo’n project is dat ook de hulpverlening er gemakkelijker binnenkomt als dat nodig is, zegt de woordvoerster.

De maatjes krijgen een training ter voorkoming dat een kind niet in een gat valt na afloop van het project. ,,Dat bouwen we langzaam af want ook andere kinderen moeten een kans op deelname hebben. Er is veel belangstelling voor. Voor een vervolgtraject zijn we nu bezig een verwijzingssysteem op te starten.”

Eigenlijk was het project niet specifiek gericht op integratie, maar het gebeurde wel spontaan. Dat is erin geslopen bekend Hontscharenko. ,,De Islamitische Basisschool in Amersfoort wilde ook graag meedoen. En zo kwamen onze studenten ineens bij heel andere culturen over de vloer, en mochten ze ook nog eens mee-eten. Nu hebben we integratie hoog in het vaandel staan.”

Tijdens de eindmanifestatie komen alle betrokkenen bij elkaar, leerkrachten, (allochtone) ouders en begeleiders en de deelnemers. ,,De kinderen laten zien wat ze geleerd hebben en zijn enthousiast. We hebben tentoonstellingen en optredens. De laatste keer was er en meisje van allochtone afkomst dat optrad. Haar moeder had haar opgegeven omdat ze volgens haar mooi kon zingen en liedjes schreef. Een mooi voorbeeld dat het werkt.”

Eind oktober mogen de zes genomineerden in een workshop zich presenteren en zal blijken wie ‘De Parel van Integratie 2008’ wordt.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie